נשים מובילות במשק הישראלי התייצבו ליום צילום ייחודי במטרה להמשיך ולהציף את השיח הבוער בנושא השבת החטופים. יום הצילום נערך ביוזמתה של סיביל גולדפיינר, בעלת בית האופנה ״קום איל פו״. המצולמות הצטלמו, כל אחת בנפרד, במראה נקי, כשהן לבושות בטי-שירט שחורה אחידה שעוצבה במיוחד, ועליה לוגו בצורת הסרט הצהוב המזוהה עם המאבק להשבת החטופים וכיתוב בנוסח: ״רוצות אותם חיים״ בשלוש שפות - עברית, ערבית ואנגלית. בין הנשים שהצטלמו לקמפיין - ליאורה עופר - יו״רית מליסרון; ד״ר אסנת לבציון-קורח - מנכ"לית המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), עדי סופר-תאני - מנכ״לית מטא ישראל; יפעת רייטר - מנכ״לית AIG; דנה עזריאלי - יו״רית קבוצת עזריאלי; יעל ארד - יו״רית הועד האולימפי בישראל; תמר יסעור - יו״רית ישראכרט; טל גרנות גולדשטיין - מנכ"לית קבוצת HOT ; רותי ברודו - בעלת קבוצת המסעדות R2M ועוד. 

דנה עזריאלי (צילום: אריאל שליו)
דנה עזריאלי (צילום: אריאל שליו)

אסנת לבציון-קורח, סיביל גולדפיינר (צילום: אריאל שליו)
אסנת לבציון-קורח, סיביל גולדפיינר (צילום: אריאל שליו)

יעל ארד (צילום: אריאל שליו)
יעל ארד (צילום: אריאל שליו)

> יו״ר מכון היצוא הנכנס אבי בלשניקוב, הוזמן לשאת דברים בכנס המועדון המסחרי והתעשייתי של ישראל, שנערך בשישי האחרון במלון הילטון תל אביב.  בלשניקוב עדכן כי הנחה את עובדי מכון היצוא לטוס מעתה אך ורק בחברת אל-על ולתת לחברת התעופה הישראלית הלאומית "עדיפות ללא בושה". לדבריו: ״נגמרו הימים שבשביל לחסוך 20 דולר שולחים את עובדי המדינה דרך איסטנבול או רבת-עמון. אנחנו לא רצויים שם! הסוגייה הביטחונית והפטריוטיות למדינת ישראל גוברות על הרצון לחסוך עוד כמה דולרים בכרטיסי הטיסה".

אבי בלשניקוב (צילום: באדיבות מכון היצוא)
אבי בלשניקוב (צילום: באדיבות מכון היצוא)

> אירועי "דרום אדום" נפתחו השנה דווקא בפארק עתידים שבתל אביב, וזאת בצל אירועי השבעה באוקטובר, והמלחמה הנמשכת. "דרום אדום" הפך למותג באמצעותה של עמותת התיירות "השקמה בשור", שמקיימת את הפסטיבל הייחודי בנגב הצפוני, בחודשי פריחת הכלניות, במהלך ינואר ופברואר ב-19 השנים האחרונות. למרות הקשיים, החליטו אנשי הנגב הצפוני לא לוותר, ולהרים את פסטיבל דרום אדום במתכונת שונה. בבנק הפועלים, נותן החסות הראשי של דרום אדום, התגייסו מיידית לסייע ורתמו לעניין את נעמה הלוי-פאר - מנהלת האגף לבנקאות חברתית. לרגל פתיחת הפסטיבל הוקם מתחם פופ-אפ נודד, שהוצב כעת בפארק עתידים תל אביב. למתחם הובאה תוצרת דרומית של עשרות בעלי עסקים, אמנים וחקלאים, שמפוזרים ברחבי הארץ ומנסים להתאושש מהטראומה שחוו. נפגשו במתכונת החדשה: דורון נחמני-אשטן – מנכ"לית עמותת השקמה בשור, אייל גרין - מנכ"ל פארק עתידים שאירח את הבאים במתחם שנצבע בצבע הכלניות, עו"ד רועי כהן - נשיא להב לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל; ראול סרוגו - נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ; והפרזנטור של בנק הפועלים - עמוס תמם, ששתל כלניות יחד עם כל השותפים.

דורון נחמני-אשטן, נעמה הלוי-פאר, איל גרין, רועי כהן, עמוס תמם (צילום: פטל הפקות)
דורון נחמני-אשטן, נעמה הלוי-פאר, איל גרין, רועי כהן, עמוס תמם (צילום: פטל הפקות)

> עשרות מתנדבים אמריקנים מטעם ארגון JNF-USA הגיעו במיוחד ארצה ונפגשו עם המשפחות המפונות מהעוטף, על מנת לשמוע את סיפוריהן מהשבעה באוקטובר ממקור ראשון. הפעילות התקיימה במלון "וורט" שבירושלים בהובלת תנועת תרבות, שהיא תנועה של אמנים-מחנכים, החברים במועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל (מקו"ם). בנוסף, המתנדבים מארה"ב ביחד עם המפונים משדרות, קיימו מספר סדנאות אומנות ופעילויות ובכללן: אריגה בנולים והכנת בובות מחומרים מהטבע; בניית משחקי חשיבה מעץ; פעילות במתחם חיזוק החושים; ושירה בציבור משותפת של שירים ישראלים. הפעילות תמשיך גם בשבועות הבאים, עם משלחות נוספות ועשרות מתנדבים.

> למעלה משלושה חודשים לאחר השבעה באוקטובר ולאחר ששהו שבועות ארוכים בבית מלון, עברו תושבי קיבוץ ניר עוז, למשכן זמני בפרויקט דיור בקרית גת. חברת שטיחי כרמל, בראשות המנכ"ל רון יוסיפוף, נרתמו לפרוייקט עיצוב הבתים, שבוצע  ע"י חברת  HOMEZ, ותרמו כ-200 שטיחים מעוצבים בגוונים חמים, ובכלל זה שטיחים הודיים בעבודות יד, שטיחים מודרניים, שטיחים קלאסיים ועוד, אשר העניקו לדיירים החדשים את תחושת החום והרכות הנדרשת. 

***

דבר המנכ"ל

מנהלים נבחרים מדברים על האתגרים והדילמות בזמן המלחמה

טלי ארז, מנכ"לית עמותת עלם

״אם יש משהו שלמדנו כולנו, זה ששום דבר לא הכין אותנו לאירוע השבעה באוקטובר. היום, שלושה חודשים מפרוץ המלחמה, אני יכולה להעיד בגאווה, שמהירות התגובה, הביטחון והצניעות של עובדי ומתנדבי עמותת עלם היוו ומהווים עוגן משמעותי בחייהם של אלפי בני נוער בישראל מפונים ולא מפונים שב-7/10 נכנסו למעגל הסיכון. השבת הנוראית והאסון הלאומי שכולנו חווינו פגש את עלם באופן ישיר וכואב. שלושה אנשי צוות מתוכנית 'אנשים טובים' אשר נכחו במסיבה ברעים במטרה לסייע למבלים שחוו התקף חרדה או כזה שנגרם מחומרים פסיכו-אקטיביים, נרצחו בעודם מסייעים לנמלטים. מתנדבת נוספת מפרויקט 'צעירות אמהות' נרצחה בביתה יחד עם כל משפחתה בקיבוץ בארי. כך, בעודנו קרועים בין אבל ואחריות מקצועית, לבין הרצון להמשיך להיות בעשייה למען בני הנוער והצעירים שלנו, הבנו שגדולתנו תהיה בחוסן שנפגין ועברנו למתכונת חירום. מרגע האסון פעלנו כחמ"ל הדואג לשורדים מ ״אנשים טובים״ ובמקביל המציאות בשטח של פינוי כ-130 אלף תושבים, כ-30% מהם בני נוער וצעירים/ת מבתיהם ביישובי הצפון והדרום, לא בישרה טובות. מדובר במספר עצום של נפשות הנתונות במצב של טראומה ישירה או משנית, והחוסן הרגשי שלהם נפגע מאוד. תוך 48 שעות ירדנו לשטח לנקודה ראשונה של משפחות מפונים מהדרום - במעלה החמישה. לא ידענו לקראת מה אנחנו הולכים, אבל ידענו שהיכולת לייצר קשר בלתי פורמלי עם בני נוער, לשבת איתם, לדבר איתם, להיות איתם באבל, בשוק, בכעס ובעצב הגדול היא מה שצריך כרגע. היום בזכות עובדי ומתנדבי עלם ובשותפות עם משרד הרווחה, אנחנו נמצאים ב-15 נקודות של נוער מפונה מהעוטף ומהצפון. המרחבים, הפועלים בשעות הערב ועד השעות הקטנות של הלילה, נותנים מענה לנוער בשעות הקשות בהן ההורים כבר הלכו לישון, אין פעילויות, אין מבוגר אחראי- ואז צוותי עלם נמצאים שם עבורם. כמנכ"לית הארגון, המתח בין הרגישות לנחישות קיים כל הזמן בניהול ארגון במציאות של מלחמה ובדיעבד העשייה הרלוונטית בזמן המלחמה הפכה להיות מנוע הצמיחה והמוטיבציה של הארגון״.

טלי ארז (צילום: אפרת סער)
טלי ארז (צילום: אפרת סער)

קרדיט צילום: אפרת סער