- שמואל דונרשטיין מנכ"ל ובעלים קבוצת רב־בריח על טנק אחד בנובה
השריונר עידו סומך, בחור צנוע שישב בענווה וסיפר את הסיפור שלו בתוכנית "עובדה", הוא הגיבור שלי. מדובר בנהג טנק אחד ששעט קדימה, ללא הצוות שלו שנרצח, והמשיך ללא הפסקה, במטרה לשרוד בלי לוותר. גיבור שבשום שלב לא עוצר, דורס מחבלים ומציל חיים. סומך נלחם על חיי חבריו ועל חייו שלו, עד שהגיע לרעים למסיבה העצובה בנובה - לשואה בנובה יש לומר – ושם הציל 60 אנשים. המראה הסוריאליסטי של טנק ששועט קדימה ומציל עשרות אנשים בנובה והבחור הזה שהוביל שבה את לבי באומץ לבו, בצניעות שלו ובמנהיגות שהפגין. בחור שניחן בקור רוח ראוי להתפעלות - לבד במערכה, ללא עזרה וללא אדם שבאמת ינחה אותו ויעזור לו, למעט המ"פ שתומך בו מרחוק מדי פעם, והוא בעצמו לא מאמין שהוא יצא מהסיפור הזה חי. אותם צעירים שאיבדו תקווה והסתתרו מאחורי הטנק, והוא בשארית כוחותיו, פצוע וזב דם, מסתתר ולא מבין שהוא גיבור ענק. פסיפס האנשים כמו עידו סומך, שמתגלים מדי יום, הם מודל בעיניי למנהיגות, להערצה ולהבנה שהם בתוכנו והם ניהלו את המלחמה העקובה מדם שעברה ועדיין עוברת עלינו.

השריונר עידו סומך (צילום: דובר צה''ל)
השריונר עידו סומך (צילום: דובר צה''ל)

- נועה בכר־אהרוני מנכ"לית רשת רולדין על "צוות לעניין"
בראשית ימי הלחימה הראשונים שהתגייסו לסייע היו האזרחים שהתאגדו במהירות וסיפקו מענה ראשוני ומהיר. קהילת "צוות לעניין" היא דוגמה נפלאה לכך. חמישה חברים שהבינו את הצורך הדחוף בסיוע לחיילים ולכוחות הביטחון, והתגייסו מיד למשימה מתוך שליחות עמוקה לסייע. הם עשו כמעט את הבלתי אפשרי, ללא בירוקרטיה או פוליטיקה, כשהקימו קהילת מתנדבים עצומה, שמונה כיום יותר מ־2,000 איש ומסייעת בכל מה שהחיילים צריכים. פעילותם אינה מסתכמת רק במתן מענה לצרכים פיזיים. הם דואגים גם למורל החיילים, מקימים מתחמים לחידוש כוחות עם אוכל חם, מקלחות, מספרות, טיפולי פיזיותרפיה, כביסה ואפילו הופעות. בנוסף, הם תומכים בלוחמים בתוך עזה באמצעות אספקת מזון, ציוד טקטי מציל חיים, ציוד אישי ומקלחות חמות ניידות, ומוציאים לפועל את הפרויקט "לנשום", הכולל ארבעה־חמישה ימים חווייתיים ביוון לחיילי מילואים, בשיתוף מענק אגף השיקום ומימון העמותה. יכולתם להתגייס במהירות, לפעול בנחישות ולספק סיוע רחב־היקף לחיילים ראויה להערכה רבה. הם מודל לחיקוי עבור כולנו, ומראים כיצד אפשר לחולל שינוי משמעותי מתוך תחושת שליחות ורצון אמיתי לעזור. 

נועה בכר־אהרוני מנכ''לית רשת רולדין  (צילום: מאיה חבקין)
נועה בכר־אהרוני מנכ''לית רשת רולדין (צילום: מאיה חבקין)

צוות לעניין (צילום: באדיבות צוות לעניין)
צוות לעניין (צילום: באדיבות צוות לעניין)

- שאול קוברינסקי לשעבר יו"ר בנק דיסקונט על הרב יוסי ערבליך 
בימים כתיקונם הרב יוסי ערבליך טרוד במענה לעשרות פניות, שזורמות מדי יום לארגון "למענכם", שאותו הוא ייסד ושבמסגרתו הוא מעניק, יחד עם הרופאים בארגון, סיוע והכוונה רפואית לאנשים מכל גוני הקשת, ללא הבדלי דת גזע ומין. זאת נוסף לקידום יוזמות של מחקר וחדשנות בתחום הרפואי ומיזמים ברוכים נוספים למען החברה. למחרת פרוץ המלחמה בדרום, בעוד רבים במדינת ישראל טרם הבינו את גודל השעה, הרב ערבליך התגייס באופן מלא למען המערכה. הוא העמיד את כל המערך המיומן שלו לטובת סיוע לחיילים ולאזרחים שנפצעו, ולתושבי הדרום והצפון שפונו מבתיהם. הוא אף הקים תוך כדי תנועה מחלקה חדשה בארגון, שתלווה את חיילי צה"ל ובני משפחותיהם בכל תקופת האשפוז וההחלמה. בימים שהשנאה והקיטוב חזרו לשלוט בשיח הישראלי, הפעילות של הרב ערבליך, מלבד תרומתה החשובה לחברה ולמדינה בתקופה הקשה בתולדותיה, היא תזכורת בוהקת ומוחשית לכולנו שאפשר גם אחרת.

שאול קוברינסקי לשעבר יו''ר בנק דיסקונט (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)
שאול קוברינסקי לשעבר יו''ר בנק דיסקונט (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)

הרב יוסי ערבליך  (צילום: באדיבות למענכם)
הרב יוסי ערבליך  (צילום: באדיבות למענכם)

- יואל חשין יו"ר קבוצת B2 על המיזם "אוקטובר הבא"
ב־7 באוקטובר נהרג ירון שי ז"ל, בנו של יזהר שי, מות גיבורים בהגנה על היישוב כרם שלום. כבר במהלך השבעה ישבו בני משפחתו והחליטו להקים להנצחתו את ״אוקטובר הבא״ – מיזם, מפעל חיים למען החיים, שמובילים יזהר יחד עם אח של ירון - אופיר, ובמסגרתו מאתרים כ־1,400 סטארטאפים, כמניין הקורבנות במלחמה, כל סטארטאפ יהיה לכבודו ולזכרו של אחד הקורבנות, והסטארטאפים יזכו לליווי צמוד משלב הרעיון ועד לשלבים המתקדמים. אין מדובר רק במחווה אצילית של אב שכול למשפחת הקורבנות, אלא גם במהלך מבריק אל מול האתגרים הכלכליים של החברה הישראלית בתקופה המורכבת הזאת; דרך יצירתית לבנות כלים להגדלת סיכויי ההצלחה של סטארטאפים; וגם אמצעי נפלא לחיבור בין ישראלים בארץ ובחו״ל, יהודים ואוהבי ציון. יצירתיות המרבה טוב בעולם, המצליחה לבקוע מתוך כאב אישי ומתעלה מעליו, כמו זו של יזהר ומשפחתו, היא מהביטויים היפים של גדוּלה. היא דוגמה ומופת כיצד ניתן לתעל כאב כה אישי לתקווה לאומית. היא מהלך מעורר השראה שיש לדבר בשבחו ולדאוג להצלחתו. 

יואל חשין יו''ר קבוצת B2 (צילום: תמי סגן-כהן)
יואל חשין יו''ר קבוצת B2 (צילום: תמי סגן-כהן)

יזהר שי (צילום: ארכיון אלעד ברנגה )
יזהר שי (צילום: ארכיון אלעד ברנגה )

- שמעון שריד מנכ"ל SpaceIL על מנהלת תקומה
לרגל יום העצמאות ברצוני להצדיע למנהלת תקומה בהובלתו של משה אדרי, שנטלה על עצמה את המשימה להפריח מחדש את יישובי העוטף ולחזק את חבל הארץ הזה, כמו גם את החוסן הלאומי בקרב התושבים. המשימה מאוד תובענית וכוללת ניהול פרויקטים מורכב, בלוחות זמנים קצרים במיוחד, תוך יצירת ממשק בין גורמים שונים הן מהמגזר הציבורי והן מהמגזר הפרטי. זוהי עבודה מאומצת שיש לעשותה ברגישות רבה בכל הקשור לממשק עם תושבי החבל, שחלקם נחשפים לפגיעה פיזית ונפשית משמעותית. הדרך לשיקום מלא עוד ארוכה ורבה, ואני בטוח שמנהלת תקומה תשלים את מלאכתה נאמנה לשביעות רצון תושבי העוטף. כולנו תקווה שהחזרת כל החטופים לביתם תתרחש במהרה. זוהי משימה לאומית ברמה העליונה ביותר, המהווה נדבך מרכזי בתהליך התקומה ובביצור עצמאותה של מדינת ישראל.

שמעון שריד מנכ''ל SpaceIL (צילום: סיון פרג')
שמעון שריד מנכ''ל SpaceIL (צילום: סיון פרג')

משה אדרי (צילום: באדיבות תקומה)
משה אדרי (צילום: באדיבות תקומה)

- אפרת טיש מנכ"לית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל על מיה ארמון והחמ"ל האזרחי
״אני קטנה כל כך", אמרה החפרפרת. "נכון", אמר הילד, "אבל ההשפעה שלך ענקית״ – כתב צ׳רלי מקיסי. האסון של 7 באוקטובר והמלחמה שבאה בעקבותיו, ועודה נמשכת, גרמו לפגיעה כל כך קשה בנפש וברכוש. לכאב ולאבל האינסופיים יידרשו עוד שנים לריפוי, אם בכלל. אחת הנשים שבלטו ביוזמה ובנתינה הייתה מיה ארמון, סטודנטית לקולנוע בת 28 ופעילה חברתית, שהקימה חמ״ל ציוד תחת החמ״ל האזרחי: בגדים, נעליים, ספרים לנפש, צעצועים לילדים ועוד. מאיה הקימה מערך לוגיסטי שלם דרך גיוס תרומות ומיונן, במטרה לתת לכל מי שבעל כורחו נזקק לתרומה הרגשה שקיבל את הטוב ביותר. יחד עם מערך מתנדבים ריכזו את הבקשות ודאגו לשנע את הציוד לכל משפחה באופן אישי. המערך היה מדויק, רגיש ויוצא דופן. עם פינוי החמ״ל היא חברה לעמותת בית הגלגלים וקיימה מכירת יד שנייה שכל הכנסותיה נתרמו לעמותה.

- אפרת טיש מנכ''לית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל (צילום: מרטין חמי)
- אפרת טיש מנכ''לית האגודה לסוכרת נעורים (סוג 1) בישראל (צילום: מרטין חמי)

מיה ארמון (צילום: יח''צ)
מיה ארמון (צילום: יח''צ)

- אבי בלשניקוב יושב ראש מכון היצוא על יוזמת המשאית של השחקן צביקה הדר
"בחרתי ביוזמה היצירתית של צביקה הדר המוכשר – יליד באר שבע, גאוות הנגב ואזור הדרום, שלאחר 7 באוקטובר הקדיש מזמנו ועל חשבונו לנהוג במשאית בכל רחבי הארץ, עבור כל מה שרק נדרש, כמו הבאת כיסאות למשפחות שכולות שישבו שבעה על יקירהן, וטאבלטים לילדים שפונו מאזורי הלחימה לבתי המלון, או העברת אספקה לחיילים בשטחי ההתכנסות. ההתנדבות של הדר המחישה בעיניי את האופן שבו יזמים ישראלים נוקטים יוזמה בצורה יצירתית ומרשימה, ומבלי לחשוב יותר מדי מחליטים לעשות, ומבצעים. על כן האיש שלי להדלקת משואה ביום העצמאות הוא צביקה הדר, שאנשים כמותו הם לתפארת מדינת ישראל.

אבי בלשניקוב (צילום: שרון גבאי)
אבי בלשניקוב (צילום: שרון גבאי)

צביקה הדר (צילום: ניר עמוס)
צביקה הדר (צילום: ניר עמוס)

- מייסם ג'לג'ולי מנכ"לית הארגון צופן־תשביק על מעוז ינון ואברהם הוסטל
יום העצמאות ה־76 לישראל, המצוין שבעה חודשים מאז טבח 7 באוקטובר, הוא הזדמנות מבחינתי לציין ולהוקיר את מעוז ינון, פעיל שלום ויזם חברתי ועסקי, ממייסדי רשת האכסניות אברהם הוסטל, שהוריו בלהה וקובי נרצחו במתקפת חמאס על נתיב העשרה. מעוז הוא מהאנשים הבולטים שפועלים מאז, במרץ וביתר שאת, למען קידום השלום, השוויון והחיים המשותפים בין יהודים וערבים. דווקא מהמקום הכי כואב הוא בחר לקבל החלטה קשה, להמשיך לדבוק בנתיב השלום ולפעול למענו, גם בזמן שהדרך נראית כה ארוכה, רחוקה, נאיבית ובעיקר - מוסתרת במיסוך ענן שחור של זעם, הסתה, שנאה וגזענות. מתוך הכאב הגדול מעוז ממשיך לחבר בין כולם, והפך את אברהם הוסטל לבית חם ומיטיב עבור הניצולים והמפונים. כמו אברהם המקראי, האב הרוחני המשותף לכל הדתות, שהיה ידוע בהכנסת האורחים שלו, גם מעוז, באמצעות רשת האכסניות שלו, מארח את כולם, ללא הבדל דת, גזע או מין. הוא ממשיך לקרוא מעל כל במה שמלחמה אינה הדרך, וכי חיים משותפים ושלום פנימי וחיצוני בין כל רובדי החברה הישראלית ובין ישראל לשכנותיה - הם הדרך היחידה לחיים משותפים כאן. 
מעוז נושא את לפיד השלום והאהבה בצורה מעוררת השראה ותקווה, ואני מאמינה כי האור שהוא מפזר סביבו מסייע להפיג את החשכה הגדולה שאנחנו מצויים בה.

מייסם ג'לג'ולי מימין (צילום: באדיבות ארכיון צופן-תשביק)
מייסם ג'לג'ולי מימין (צילום: באדיבות ארכיון צופן-תשביק)

מעוז ינון  (צילום: תומר אפלבאום)
מעוז ינון (צילום: תומר אפלבאום)