- טקס הענקת פרסי בלווטניק למדענים צעירים לשנת 2024 נערך במרכז פרס לשלום ולחדשנות בתל אביב-יפו. שלושה חוקרים צעירים ממכון ויצמן למדע, זכו כל אחד במענק בסך 100 אלף דולר, על מחקריהם פורצי הדרך בשלושה תחומים - מדעי החיים, כימיה ומדעי הפיזיקה וההנדסה.

והזוכים הם: במדעי החיים: ד"ר שרגא שוורץ – נבחר לקבל את הפרס על פיתוח שיטות אנליטיות פורצות דרך לאיתור ולכימות שינויים כימיים ב-RNA. בכימיה: ד"ר מורן שלו בן-עמי שנבחרה לקבל את הפרס על גילוי מנגנוני חישה (sensing) ואיתות מרכזיים במוח האחראיים על תקשורת בין תאים במערכת העצבים המרכזית, הגוף והסביבה. במדעי הפיזיקה וההנדסה: פרופ' תומאס וידיק נבחר לקבל את הפרס על מחקר חלוצי שבחן שימוש בעקרונות קוונטיים לבניית מחשבים עוצמתיים יותר. פרסי בלווטניק למדענים צעירים בישראל מוענקים לצד פרסים בין-לאומיים דומים אשר מוענקים מטעם המיליארדר היהודי, מדי שנה, בארצות הברית ובבריטניה. הזוכים יצטרפו לקבוצה מובחרת של צעירים וצעירות אשר זכו בפרסי בלווטניק בישראל החל משנת 2017 וכן לקהילת המדענים הבין-לאומית זוכי פרסי בלווטניק, שהחברים בה קיבלו עד כה פרסים בסך כולל של 17.2 מיליון דולר. בטקס החגיגי שאותו הנחתה תמר איש שלום הופיעה הזמרת רוני דלומי.

הגיעו לכבד את הזוכים: נשיאי האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים; שגריר בריטניה בישראל - סיימון וולטרס; פיטר ת'ורן - מנהל קרן משפחת בלווטניק; פרופ' אלון חן - נשיא מכון ויצמן למדע; יו"ר ומנכ"ל כלל תעשיות - אבי פישר;  פרופ' רוני גמזו; פרופ' גבי ברבש;  יו"ר בנק הפועלים - ראובן קרופיק;  יו"ר הבנק הבינלאומי - רון לבקוביץ; מנכ"ל גולדמן זאקס ישראל - ג'ונתן פנקין; מנכ"ל חברת VAYYAR - רביב מלמד; מנכ"ל קרן כללטק - דניאל שנער ועוד. 

מורן שלו בן עמי, לן בלווטניק, תומאס וידיק ושרגא שוורץ (צילום: ערן בארי)
מורן שלו בן עמי, לן בלווטניק, תומאס וידיק ושרגא שוורץ (צילום: ערן בארי)

ג'ונתן פנקין וסיימון וולטרס (צילום: ערן בארי)
ג'ונתן פנקין וסיימון וולטרס (צילום: ערן בארי)

- הכדורסלן הישראלי המצליח דני אבדיה המשחק בקבוצת וושינגטון ויזארדס  מליגת ה-NBA הגיע ארצה לביקור מולדת. השבוע התייצב אבדיה בפארק הירקון שם נחנך מגרש כדורסל במסגרת הפרויקט SPLASHPROJECT  אותו יזם ליאם שרם ז"ל שנרצח בשביעי באוקטובר. אבדיה גזר את הסרט עם סימונה שרם אימו של ליאם ז"ל שממשיכה את פועלו. 

דני אבדיה (צילום: אור גפן)
דני אבדיה (צילום: אור גפן)

- במסגרת מושב חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב, ושלל אירועים שנערכו בקמפוס האוניברסיטה ברמת-אביב, הוענקו שלל תארי כבוד. אמנון דיק, שכיהן למעלה מעשור כנשיא אגודת הידידים והמועדון העסקי-אקדמי של האוניברסיטה, זכה לתואר "אביר ההשכלה הגבוהה", בגין פועלו. התואר הוענק לו על ידי פרופסור אריאל פורת - נשיא האוניברסיטה, ודפנה מיתר - יו"רית חבר הנאמנים. דיק הודיע על כוונתו לסיים את תפקידו לפני מספר חודשים ותחליף אותו יפעת אורון, מנכ"לית בלקסטון ישראל. דיק ימשיך לכהן כחבר בחבר הנאמנים, ובתפקידים נוספים באוניברסיטה.

אמנון דיק, אריאל פורת ודפנה מיתר  (צילום: שלומי מזרחי)
אמנון דיק, אריאל פורת ודפנה מיתר  (צילום: שלומי מזרחי)

- פרופ' לאה פרץ, העומדת בראש בית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה, והאדריכל אורי רונן - מ"מ נשיא המרכז האקדמי ויצו חיפה, ערכו לזוג הנדבנים הקנדים - הארי וננסי בלומפילד, סיור בתערוכה המציגה את עבודותיהם של הסטודנטים שלהם השנה. בית הספר לעיצוב, מיסודה של ויצו העולמית, קרוי על שם נרי - אמו המנוחה של הארי בלומפילד. לאחרונה התמזג המרכז האקדמי ויצו חיפה עם אוניברסיטת חיפה והקרן המשפחתית תמשיך את תמיכתה בהענקת מלגות לימוד לסטודנטים במקום, כדי שיעברו את שנות הלימוד בהצלחה.

לאה פרץ, אורי רונן, ננסי והארי בלומפילד (צילום: יח''צ)
לאה פרץ, אורי רונן, ננסי והארי בלומפילד (צילום: יח''צ)

- מכון דוידסון לחינוך מדעי, ומכון ויצמן למדע, ערכו אירוע השקה למוזיאון המחודש גן המדע ע"ש קלור, אשר יפתח בחודש יולי לקהל הרחב. מדובר בפארק המדע הראשון בעולם שנבנה תחת כיפת השמיים. אירוע ההשקה לגרסה החדשה של המוזיאון התקיים בגן המדע ברחובות, במעמד פרופ' אלון חן - נשיא מכון ויצמן למדע; ד"ר ליאת בן דוד - מנכ"לית מכון דוידסון לחינוך מדעי; אמיר שור - אוצר ראשי ומנהל פרוייקט הקמת גן המדע; נציגי קרן קלור לישראל ועוד. המוזיאון המחודש משתרע על פני שטח של כ-13 דונם, ועבודות החידוש ארכו כחמש שנים. גם לאחר הפתיחה בחודש הבא יימשכו העבודות לקראת הקמת  חלק נוסף של המוזיאון שייפתח בעוד כשלוש שנים. סך ההשקעה בחידושו של המוזיאון עומדת על כ-120 מיליון שקלים. 

אלון חן, ליאת בן דוד ואמיר שור (צילום: יוסף כהן)
אלון חן, ליאת בן דוד ואמיר שור (צילום: יוסף כהן)

- בני לנדא, אחד מן היזמים הפוריים בישראל, והבעלים של קבוצת לנדא ומעבדות לנדא חגג את יום הולדת 78 במהלך תערוכת דרופה (Drupa) – תערוכת הדפוס הגדולה בעולם שנערכה בדיסלדורף.

- בראשית השבוע נחנכה תצוגה חדשה במוזיאון הימי הלאומי בחיפה, המציגה את סיפור אוניות השילומים, ותהווה חלק מתערוכת הקבע המתחדשת של הספנות הישראלית. הקמת התצוגה התאפשרה הודות לתרומה של חברת צים שירותי ספנות משולבים. פתיחת התערוכה נערכה במסגרת יום עיון שהתקיים במוזיאון הימי הלאומי, תחת הכותרת: "דם. כסף. אוניות". יום העיון עסק בהסכם השילומים עם גרמניה כמנוע צמיחה מרכזי של צי הסוחר הישראלי. נשאו דברים: אלי גליקמן - מנכ"ל חברת צים, יותם יקיר - מנכ"ל מוזיאוני חיפה, ועדי שלח - אוצרת המוזיאון הימי הלאומי. 

יותר יקיר, עדי שלח ואלי גליקמן (צילום: ג'ני כצנר)
יותר יקיר, עדי שלח ואלי גליקמן (צילום: ג'ני כצנר)

- השבוע נערך במתחם חוות מרפא רשפון, אירוע חשיפה של הסטארט-אפים אשר הונבטו ב"משימת החוסן" של impact.51, הסטארט-אפ סטודיו הראשון בעולם לבריאות האישה. בפני הסטארט-אפים המשתתפים בתכנית הוצב אתגר לסייע בפתרון בעיות מתחום בריאות הנפש בדגש על טראומה ו PTSD לאוכלוסיית הנשים. האירוע החל בסיור במרחב הריפוי של חוות מרפא רשפון בהדרכתה של מנכ"לית החווה, ד"ר אילנה קוורטין. לאחר מכן, נשאה דברי פתיחה המדענית הראשית לשעבר, היזמית ואשת העסקים ד"ר ארנה ברי, שגם משמשת בתפקיד טכנולוגי בכיר ב-Google העולמית. ברי דיברה על המחסור במחקרים על בריאות נשים, וכיצד היא כמדענית מחשב עושה שימוש בדאטה ממוחשב על מנת להגביר את הידע המחקרי בתחום ולהשתמש בו לטובת חדשנות ופתרונות שיציבו את בריאות האישה במרכז. בהמשך דיברו מייסדות משותפות של impact.51 מיכל שלם ועו"ד מיכל לבנטל-אנדרסון.

מיכל לבנטל-אנדרסון, אורנה ברי, מיכל שלם ואילנה קוורטין (צילום: טל רביב)
מיכל לבנטל-אנדרסון, אורנה ברי, מיכל שלם ואילנה קוורטין (צילום: טל רביב)

- אורי רייז מבעלי מותג alo yoga בישראל, אירח את נבחרת הבנות של alo ישראל לאירוע וולנס ויוגה במלון דן אכדיה הרצליה. לאירוע הגיעה השחקנית המוערכת גל מלכה, שנהנתה עם הבנות משיעור הילינג יוגה, לצד עיסוי וסדנת שזירת פרחים.

- רשת האפנה פקטורי 54 הזמינה את לקוחותיה להתרשם מקונצרט מיוחד, במסגרת שיתוף הפעולה עם מוזתיקה. האירוע התקיים בגלריה גורדון המציגה בימים אלה את התערוכה "יעקב דורצ'ין: מוצא אל הים" מאת האמן הישראלי, חתן פרס ישראל בתחום האמנות הפלסטית. מוזתיקה פועלת למען צמצום פערים חברתיים בתחום התרבות, בדגש על תושבי הפריפריה ועל אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. בעקבות המלחמה, התגייסה למען התושבים המפונים, החיילים והפצועים. אירחו: יפעת אירני מבעלי פקטורי 54; תומר אירני - מנכ"ל פקטורי 54 וחבר בועד ידידי מוזתיקה; עו״ד שרון אפק - המשנה ליועצת המשפטית וחבר בועד ידידי מוזתיקה; ואורית נאור - מנהלת תוכנית מוזתיקה

יפעת אירני, תומר אירני, שרון אפק, ואורית נאור  (צילום: איתן קג'רי)
יפעת אירני, תומר אירני, שרון אפק, ואורית נאור  (צילום: איתן קג'רי)