חג החירות מסמל, פחות או יותר, את ההיפך ממה שכפה נגיף הקורונה על מציאות חיינו. דבר אחד הנגיף לא יכול להגביל – החירות ליצור. מעצבי מתחם עיצוב טרי המציג תמונת מצב עדכנית של עולם העיצוב העכשווי בישראל ביריד 'צבע טרי', עובדים במרץ לקראת היריד הבא בהכנת מהדורות ומוצרים חדשים ומספרים על יצירה בימי הקורונה.

טסלר מנדלוביץ Tesler + Mendelovitch

פרטי הדימוי: גבולות גיאומטריות, טקסטיל עץ גמיש, גדלים משתנים, שנת 2020. (צילום: טסלר ומנדלוביץ)
פרטי הדימוי: גבולות גיאומטריות, טקסטיל עץ גמיש, גדלים משתנים, שנת 2020. (צילום: טסלר ומנדלוביץ)

אנגלית - GEOMETRIC BORDERS, טכניקה / מדיום  3D WOOD TEXTILES

לפני כמה שנים, עשינו ראיון כתוב עבור NJAL - פלטפורמת אופנה אנגלית המרוכזת בעיקר בקיימות תעשייתית ועיצוב בינלאומי צעיר. בראיון דיברנו המון על הקצב של התעשייה וכמה זה משפיע לרע לא רק על איכות הסביבה, אלא גם על המעצב עצמו.

טסלר מנדלוביץ  (צילום: רוני כנעני)
טסלר מנדלוביץ (צילום: רוני כנעני)

יש תופעה נפוצה מאד, בימינו, שנקראת BURN OUT, במסגרתה היוצר כבר ריק וחלול מרעיונות, כוחות ויכולת לחדש. אין זה מפתיע כאשר המעצב נאלץ להוציא קולקציה כל חודש, ולחדש את עצמו כדי לעמוד בתחרות ותחלופת מוצרים בלתי נגמרת.

בתקופה הזו, שהקצב של כולם ירד קצת, יש זמן "לבשל" רעיונות ולתת לראש וללב להחלים ולעבוד כמו שצריך. בשביל טסלר + מנדלוביץ, זה מאפשר רגע לעצור, לבהות ולהרהר בתמונה הגדולה של הסטודיו וגם להיכנס לרזולוציות שלא תמיד התאפשרו בקצב המהיר והמוטרף של טרום הקורונה. 

כמו כל דבר בחיים יש שני צדדים לכל מצב, והצד החיובי הוא מנוחה מנטלית והתאוששות יצירתית, שבלי זה אין באמת חדשנות, ולא יהיה סטודיו

שירה קרת Shira Keret

מזוזות פורצלן, יציקת פורצלן, 120X20 ס''מ, שנת 2020. (צילום: שירה קרת)
מזוזות פורצלן, יציקת פורצלן, 120X20 ס''מ, שנת 2020. (צילום: שירה קרת)

אנגלית -  Porcelain Scroll Mezuzah, טכניקה / מדיום Porcelain casting

בימים האלו של הסגר רוב המשאבים והיצירתיות שלי מושקעים במשפחה ובבית. בין לבין אני מנסה לגנוב רגעים ולעבוד קצת. משתדלת לא להתעסק יותר מדי בכמה כיף היה יכול להיות לקחת את התקופה נטולת ההפרעות החיצוניות ולעבוד כל היום בסטודיו. 

אבל יש משהו נעים בתחושה הזאת שכל העולם מוריד הילוך וסקרנות גדולה (שנעה בין אופטימיות לפסימיות) לראות איך הקורונה תשפיע עלינו בטווח הרחוק.

שירה קרת (צילום: איתי לניאדו)
שירה קרת (צילום: איתי לניאדו)

יואב שביט Yoav Shavit

ברווז מנופח, ניפוח פוליאתילן, 165X35X35 ס''מ, שנת 2020. (צילום:  יואב שביט סטודיו)
ברווז מנופח, ניפוח פוליאתילן, 165X35X35 ס''מ, שנת 2020. (צילום: יואב שביט סטודיו)

אנגלית - FAT DUCK, טכניקה / מדיום Blown polyethylen

מה זה מגפה בשביל בן אדם יוצר? בשבילי? סגר? ה-סגר? האם כשהוירוסים שורצים המוזות רוקדות? אז תכל'ס אצלי - כן. 

פיזית המצב שלי הוא די אידיאלי כי הסטודיו הוא צמוד לבית (המגרש השכן) אז אני והחברה מחלקים את היום במשמורת על שני הילדים, וממשיכים ליצור ביתר הזמן.

זה זמן מעולה להגיע לכל מיני פרויקטים שכמה שהם קרובים ללב, ככה הם רחוקים מלהתממש ( כל עוד אין  מגפה גלובאלית כנראה). עיצובים הזויים עם מנגנון לא סביר שתמיד האמנתי שכשיגיע הזמן אגלה שהם יותר מסובכים ממה שדמיינתי, אבל כשיש זמן פתאום אני מגלה שהם עובדים די מעולה (כן תמיד ידענו שאם רק היו נותנים לנו זמן....)

יואב שביט (צילום:  יואב שביט סטודיו)
יואב שביט (צילום: יואב שביט סטודיו)

גיא ג'אנה Guy Jana

אגרטל סגרפיטו, סגרפיטו, אגרטל אדום 32 ס''מ, אגרטל שחור 28 ס''מ, שנת 2019. (צילום: גיא ג'אנה)
אגרטל סגרפיטו, סגרפיטו, אגרטל אדום 32 ס''מ, אגרטל שחור 28 ס''מ, שנת 2019. (צילום: גיא ג'אנה)

אנגלית - sgraffito vase, טכניקה / מדיום sgraffito

שאלות שאני שואל את עצמי בסטודיו: האם זה זמן נכון לעשות יצירה?

 מי הולך לקנות את כל העבודות? ומה אני יכול לעשות עם כל העבודות? כי אוטוטו נגמר לי המקום בסטודיו. 

אני שואל את עצמי גם האם זה הזמן להפסיק ליצור ולסגור את הסטודיו, פתאום יש מחשבות אם כל מה שאני עושה הוא חסר משמעות. בדרך כלל הסטודיו שלי תמיד מלא בחברים שבאים לבקר, והדלת פתוחה ואנשים נכנסים ושואלים שאלות, ועכשיו זה לא קורה יותר.

גיא ג'אנה (צילום: נחום עוז)
גיא ג'אנה (צילום: נחום עוז)

בנוסף, כל המקומות שאני מלמד בהם הפסיקו ללמד, ואין יותר קורסים ואין יותר פרנסה. גם כל החנויות סגורות, המצב הכלכלי לא טוב ועדיין צריך לשלם חשבונות ושכ"ד כמו כולם.

בסוף, בכל זאת, אני יוצר ולא מפסיק. זה נותן לי שלווה מסויימת ואולי בריחה מכל המציאות הלא ברורה שיש בחוץ - זה הדבר היחיד שמרגיע אותי ונותן לי תחושה של ביטחון בימים אלו.

ועם ההחלטה להמשיך ליצור באות המון מחשבות על יצירה של עבודות חדשות, ופתאום כל המצב הזה, בצורה מוזרה, גורם לי להיות יותר יצירתי.

איתי בר און Itai Bar-On

סמוראי, מתכת, 85X6 ס''מ (צילום: איתי בר און)
סמוראי, מתכת, 85X6 ס''מ (צילום: איתי בר און)

אנגלית - Samurai, טכניקה / מדיום Metal

השקט שהביאה הקורונה יצר משהו מעניין. מצד אחד העבודה ירדה, אבל מצד שני, כאחד שיש לו מפעל ועובדים ושבלית ברירה היינו צריכים להוציא את כולם לחל"ת, נכנסתי בצורה אינטנסיבית

לעשייה בסטודיו. אני עושה בעצמי דברים שלא נגעתי בהם הרבה זמן, וזה מייצר איזשוהי תחושה של חזרה בזמן, להתחלה.

איתי בר און (צילום: שי אשכנזי)
איתי בר און (צילום: שי אשכנזי)

נעמה אגסי Naama Agassi

מונומנטור ומדף מלאכותי, שיש מלאכותי, 80X10X15 ס''מ, שנת 2020. (צילום: אורי גרון)
מונומנטור ומדף מלאכותי, שיש מלאכותי, 80X10X15 ס''מ, שנת 2020. (צילום: אורי גרון)

אנגלית -  Monumentor & Artificial Shelf, טכניקה / מדיום Artificial Marble, צילום: Uri Grun

הרבה אנשים איבדו את עבודתם בתקופה הקשה הזאת, ואני מרגישה בת מזל שאני יכולה להמשיך לעבוד בסטודיו שלי. בשנה האחרונה עבדתי בעיקר בטכניקה שפיתחתי ליצירת חומר דמוי שיש. העבודה בטכניקה הזאת מאלצת אותי לעבוד הרבה עם הידיים, באופן שדורש ממני תשומת לב, דיוק ומאמץ לאורך שעות ארוכות. אני מוצאת שיש בעבודה משהו מדיטטיבי. היא מאפשרת לראש להתנקות לשעות ספורות ממחשבות מעוררות חרדה. אז בסך הכל, במקום לתת לימי המגפה להשפיע על היצירתיות שלי, אני משתדלת לתת לעבודה להיות גורם משפיע ומרפא. אני מקווה שנחזור לשגרה בעתיד הקרוב, ונוכל שוב להתעסק בדברים החשובים באמת – קראפט ודברים יפים.

נעמה אגסי (צילום: ענבל מרמרי)
נעמה אגסי (צילום: ענבל מרמרי)