1. ערבות הדדית

חברת הטכנולוגיה Dyson אשר לוקחת חלק פעיל במאבק הגלובלי בקורונה, תומכת גם בשוק המקומי  ותרמה מסנני אוויר PURE COOL למחלקות הקורונה בבתי החולים ברחבי הארץ. כחלק מפעילותה בישראל ומחויבותה החברתית תרמה החברה עשרה מסנני אוויר מתוצרתה. מדובר במסנני אוויר מתקדמים, הלוכדים 99.95% מן האלרגנים והמזהמים המזיקים בחללים סגורים, מסלקים חלקיקים זעירים, ולאחר מכן מזרימים אוויר מטוהר ומסונן לחלל החדר. יוזמת דייסון התקבלה בהכרת תודה בקרב מחלקות הקורונה בבתי החולים.

'תן ביס' - אפליקציית משלוחי האוכל, תומכת בצוותי הרפואה בטיפול נמרץ ובצוותי הטיפול בקורונה בישראל ותרמה עבורם 30,000 ארוחות בשווי 1.2 מיליון שקלים. חברת האם של 'תן ביס' - takeaway.com, תורמת גם היא עשרות אלפי ארוחות לבתי חולים באירופה, בין היתר בהולנד, גרמניה ופולין. בארץ, הצוותים יזמינו את הארוחות ממסעדות באזור באמצעות הפלטפורמה של חברת תן ביס. נורית שקד - מנכ"לית משותפת ב'תן ביס', ציינה שצוותי הרפואה השונים הם הגיבורים של המאבק בקורונה: "אנחנו מקווים שהארוחות יהיו נקודה חיובית קטנה עבור הצוותים: רופאים, אחיות, מומחים שעובדים למען בריאות ישראל וזאת כמובן גם דרך טוב להוסיף לשותפים במסעדות הזמנות נוספות בתקופה מאתגרת זו".

נורית שקד (צילום: יח''צ)
נורית שקד (צילום: יח''צ)

 חברות מאסטרקארד ו-- Yango  חברו יחד על מנת לסייע לצוותים רפואיים בכל רחבי הארץ לקבל ציוד חיוני ותרומות, דרך מיזם "אמץ רופא/ה". היוזמה נולדה לנוכח קשיי האספקה שבהם נתקלה עמותת "אמץ רופא/ה". כך לדוגמא, חקלאי שרצה להביע את תודתו ולשלוח עשרות זרי פרחים לצוותים רפואיים בבתי חולים, לא הצליח להעבירם, או משלוחים מחברה להדפסות תלת-מימד שתרמה תופסני עורף מפלסטיק למסכות מגן שקופות, שלא הגיעו לבתי החולים. החברות ידאגו לכך שהתרומות הרבות שמתקבלות דרך העמותה יגיעו ליעדן. 

בימים אלה יצא לדרך מיזם משותף לעיריית ירושלים, קרן אייסף לחינוך, הג'וינט והמשרד לשיוויון חברתי. סטודנטים שהם מילגאים של קרן אייסף לחינוך, המחויבים במסגרת המלגה להתנדב בקהילה, יזמו בשל המצב תכנית התנדבותית חדשה עבור קשישים. מדובר בקשישים שטרום משבר הקורונה נהגו להגיע למרכזי יום וכעת הם מבודדים בביתם. הסטודנטים יוצרים קשר עם הקשישים ומלמדים אותם, באמצעות זום, להשתמש באפליקציות שימושיות בטלפון הנייד  כמו אפליקציות קופות החולים, הבנקים, והתחבורה ציבורית. הסטודנטים גם מנצלים את הפגישות למטרה של העשרה חברתית: משחקים טאקי או שש-בש, עם מי שמעוניין, ואפילו  מכינים עם הקשישים אלבום דיגיטלי, עם תמונות המשפחה, שאותו יקבלו אחר-כך כשהוא מודפס. תומר סמרקנדי - מנכ"ל קרן אייסף לחינוך, ציין כי בימים אלה שכל עם ישראל מתגייס ונוצרת ערבות הדדית מדהימה, הוא גאה ביוזמה שנקטו הסטודנטים מלגאי הקרן.  

 תומר סמרקנדי  (צילום: יח''צ)
 תומר סמרקנדי (צילום: יח''צ)

2. שירת הטבע והבוגרים

ארגון בוגרי אוניברסיטת תל אביב, בראשות סיגלית בן-חיון, ממשיך במסורת של מפגשים מעוררי השראה עם בוגרות ובוגרים, שבתקופה הזו מתנהלים באופן מקוון, במסגרת -. Weboger  . במפגש האחרון בחרה בן-חיון להעלות לסדר היום של המפגש סוגיות מתחום איכות הסביבה, ביחד עם מיטב המוחות. תחת הכותרת: "שירת הטבע - היום שאחרי הסגר", נאספו דיגיטלית ובאו לדבר על איכות הסביבה: עו"ד עידית רייטר – ראש מחלקת דיני סביבה וקיימות  במשרד גולדפרב-זליגמן, בוגרת הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב; שרון ברק – מייסדת ומנהלת תחום טכנולוגיות ב"סולוטום טכנולוגיות בע"מ", בוגרת הפקולטה  לניהול באוניברסיטה; פרופ' דרור אבישר –- ראש קבוצת המחקר ההידרוכימית וראש המרכז לחקר המים בבית הספר לסביבה ומדעי כדור הארץ, הפקולטה למדעים מדויקים, בוגר הפקולטות למדעי הרוח ולמדעים מדויקים;  וד"ר רם פישמן – חוקר בפקולטה למדעי  החברה בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב מומחה לקיימות , שהוא גם בוגר הפקולטה  למדעים מדוייקים באוניברסיטה. 

סיגלית בן חיון וקרן שקד תמונת ארכיון (צילום: ניב קנטור)
סיגלית בן חיון וקרן שקד תמונת ארכיון (צילום: ניב קנטור)

3. עסקים קטנים בלאונג'

כחלק מהתמיכה החשובה בימים אלו בעסקים הקטנים, ביקשנו ממנהלים ומאנשי עסקים בכירים להמליץ על עסק קטן אחד שעשה להם את זה 

נורית הראל - יו"ר משותף תשלובת ד"ר פישר בחרה ב:

שם העסק: אולפני לי-רון

מיקום: הרא"ה 291 רמת גן

המלצה: אולפן הקלטות מקסים להקלטת שיר לאירוע. לירון, איש מקסים, המפיק המוזיקלי באולפן, נותן יחס אישי, סבלני ומקצועי. לירון משקיע ועובד עם כל אחד ממש על כל שורה בשיר, ודואג שזה יהיה ביצוע טוב יותר, מתקן זיופים ומוסיף אפקטים שהופכים את כולם לזמרים וזמרות. התוצאות הם קליפ או שיר מקצועי גם לאלו שאינם מקצוענים.

נורית הראל (צילום: איציק בירן)
נורית הראל (צילום: איציק בירן)

אולפני לי-רון (צילום: יח''צ)
אולפני לי-רון (צילום: יח''צ)

4. קבינט 

מאיה יעקבס מנכ"לית צלול

בעוד הציבור סגור בביתו, מקדמת הממשלה מחטף הרסני, שיחזיר את הגנת הסביבה שנים לאחור ויעניק זכות וטו לתעשיינים, דרך משרד הכלכלה, על דרישות המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, המשטרה הירוקה, החלשה מלכתחילה, נותרה עם חצי מהצוות, להתמודד עם אינספור עבירות סביבה. עמותת 'צלול' עתרה בשבוע שעבר לבג"צ כנגד המשרד להגנת הסביבה ונציבות שירות המדינה, בדרישה להחזיר את המפקחים הסביבתיים לעבודה ולהגדירם כעובדים חיוניים. כתוצאה מהעתירה, הוחזרו המפקחים לעבודתם.

על הממשלה החדשה שתקום להפנים את הקשר בין הגנת בריאות הציבור, הגופנית ונפשית, לבין זיהום הסביבה. זיהום אוויר לבדו, גורם למותם של כ-2,000 ישראלים כל שנה. גורמי הזיהום והחולי הם רבים, וכוללים שימוש באסבסט בבניה, שריפת פסולת בכלל, ופסולת פלסטיק ואלקטרונית בפרט, מפגעי קרינה, הדברת חקלאות, חומרים רעילים בתעשייה ועוד.

מאיה יעקבס (צילום: דור מלכה)
מאיה יעקבס (צילום: דור מלכה)