מזה שבועות ארוכים מתמודדים חקלאי ישראל עם השלכות משבר הקורונה, שכפה עליהם שינויים גדולים. חלקם, תתפלאו, עשו מהלימון לימונדה, עברו לשיווק ישיר, הקימו חנויות וירטואליות, נעזרו בבני המשפחה במקום ידיים עובדות, ואפילו למדו שיווק דיגיטלי תוך כדי. ערב חג הקציר זו העת לקצור את פירות השינוי 

אריאל זיו - מגדל פרחים, מושב היוגב עמק יזרעאל

פרחי זיו רוזס

משבר הקורונה ואיתו סגירת המלונות, המסעדות, והאירועים עצרה את המכירה של הפרחים. כממשיך דרכו של אבי במשק המשפחתי, נאלצתי לחשב מסלול מחדש.  שתי הפעולות המשמעותיות היו לפתוח את  העסק גם ללקוחות קטנים ולא רק לסיטונאים, ולהקים שירות חדש של חבילות פרחים לשבת שאפשר להזמין בחנות המקוונת. במקום להגיע לחנות אנחנו מגיעים אל הלקוחות.  אני מאמין שהחנות המקוונת תמשיך בהצלחה כי גם  בשגרה אנשים עסוקים וזה מקל עליהם להנות מהפרחים. העברנו את חווית הקונה מהחנות במשק, לחנות באונליין. השירות הטוב שהענקנו לפני כן ללקוחות, סייע לנו בשעת המשבר כשקהל הלקוחות תמכו ועזרו לנו לעבור את המשבר יחד איתם. 

פרחי זיו רוזס (צילום: פרטי)
פרחי זיו רוזס (צילום: פרטי)

שמעון, ציפורה עינב ורביד זנזורי בעלי משק בשדה עוזיהו 

האיכר זנזורי

אנחנו משפחת זנזורי משדה עוזיהו בדרום הארץ, חקלאים כבר שלושה דורות. מגדלים במשק את כל סוגי החסות, ברוקולי, בצל, כרוב לבן, כרוב אדום ויש לנו גם חנות שנקראת 'האיכר זנזורי' אליה מגיעים לקוחות לעשות קנייה של תוצרת טרייה ישר מהשדה. את החנות מנהלת הבת עינב. התוצרת מגיעה משדות המשק שמנהל אבא שמעון, יחד עם הבן רביד שאחראי על כל הגידולים החקלאיים והוא צלע משמעותית בפיתוח החנות. גם אמא ציפי במשק והיא מנהלת את כל הצד העסקי והחשבונאי. בעקבות ההגבלות של הקורונה לא יכלו הלקוחות להגיע לחנות ולכן נתנו פתרון מיידי בהאצת תהליך של הקמת אתר ייעודי ונוח להזמנות וככה הצלחנו להשתלט על כל הביקוש. עד הקורונה היינו מקבלים הזמנות דרך הווטסאפ ועכשיו זה הרבה יותר יעיל ונוח גם לקונים שיכולים להנות מתוצרת ישר מהשדה עם הזמנה דרך האתר. חשוב לנו להזכיר כי בלי חקלאות חזקה ופורחת אי אפשר לקיים בטחון מזון לאזרחי מדינת ישראל. 

שמעון, ציפורה עינב ורביד זנזורי בעלי משק בשדה עוזיהו  (צילום: פרטי)
שמעון, ציפורה עינב ורביד זנזורי בעלי משק בשדה עוזיהו  (צילום: פרטי)

דודו מיכאלי - מגדל ירקות ליד קיבוץ כרמיה בדרום

משק מיכאלי 

פחות מחודש לפני פרוץ משבר הקורונה הוצף המשק שלי באזור קיבוץ כרמיה בדרום. מאגר של 'מקורות' פגע ב-250 דונם החממות וגרם לנזק של 16 מיליון שקלים. ואז באה הקורונה. אני , מפונה גוש קטיף, הקמתי משק סמוך לאשקלון, המעסיק כ- 70 עובדים, ומגדל ירקות. החלטתי להילחם על המשק והתחלתי להפעיל שליחויות של אריזות תוצרת חקלאית לכל הארץ. ירקות, פירות השדה, עשבי תיבול והכל אורגני. האהבה והתמיכה של עם ישראל הצילו לי את המשק. 

דודו מיכאלי - מגדל ירקות ליד קיבוץ כרמיה בדרום (צילום: פרטי)
דודו מיכאלי - מגדל ירקות ליד קיבוץ כרמיה בדרום (צילום: פרטי)

חיים אליהו - מגדל משמש מיסוד המעלה

משק אליהו

 אני מהמושבה הגלילית יסוד-המעלה, בן למשפחה שעלתה מהודו הרחוקה, הישר לעבוד את אדמת הגליל. משחר ילדותי עסקתי ועודני עוסק בכל מקצועות החקלאות. מאז משבר הקורונה שאליו התווספו מחסור בכח-אדם וביכולת להעסיק עובדים בשל המגבלות, אני וילדיי מתחזקים את המשק בעצמנו - מהקטיף ועד האריזה. משק אליהו מגדל משמש צעיר משובח משני זנים - זן דניאל (המשמש המוקדם בעגה המקצועית) וזן רעננה. אנו כרגע בעיצומו של קטיף הרעננה, והשנה בשל משבר הקורונה אנו מבצעים מכירה ישירה מהחקלאי לצרכן. הקונספט הזה משרת גם את החקלאים וגם את הצרכנים ולכן החלטנו להתמקד בו השנה. גאוותי הגדולה ביותר היא כאשר אני מקבל 'פידבק' מהלקוחות שאומרים לי כי המשמש שלי הוא המשמש הטעים ביותר שטעמו.  

חיים אליהו - מגדל משמש מיסוד המעלה (צילום: פרטי)
חיים אליהו - מגדל משמש מיסוד המעלה (צילום: פרטי)

אור ואלעד רם - ממושב אבני איתן ברמת הגולן

משק רם 

שנינו עוד לא בני שלושים ומגדלים פירות פרחי אדמוניות וירקות. לפני הקורונה שיווקנו את הכל לייצוא ולסיטונאים ובעקבות הקורונה עברנו לשיווק ישיר. גם חנות מיוחדת הייתה אמורה לקום לפני הקורונה והכל נעצר. לטובת מכירת הפרחים פתחנו אתר אינטרנט ייעודי להזמנות של פרחים לנקודות מרכזיות בארץ, ובירקות יש אתר אינטרנט שניתן להזמין הביתה או באיסוף עצמי. כדי להיות יעילים ולספק שירות שלם ללקוחות, ייצרנו חבילות של פירות וירקות, מתוצרת הארץ, שאנחנו מגדלים או שקונים מחקלאים בסביבה שלנו, כאשר אנחנו באים ובוחרים את התוצרת הכי טובה. המטרה שלנו היא לספק תוצרת של חקלאי הצפון וישראל. עשינו סוויץ' של 180 מעלות בעקבות הקורונה. הכל נמכר עכשיו דרך שיווק ישיר. בחג השבועות תפתח גם החנות במשק רם

אור ואלעד רם - ממושב אבני איתן ברמת הגולן (צילום: פרטי)
אור ואלעד רם - ממושב אבני איתן ברמת הגולן (צילום: פרטי)

מיכל עברי ממושב עזריה, במועצה אזורית גזר

משק עברי

במשק שלנו במושב עזריה יש מחלבה שמייצרת גבינות כבשים, בקר וצאן במקום. עד הקורונה קיימנו בכל יום שישי הפנינג שבו אפשר לבוא ולטעום מהתוצרת אצלנו במשק. ואז הגיעה הקורונה וטרפה את כל הקלפים. אירועי המכירה בימי שישי נסגרו, וגם נעצר השיווק לבתי המלון ולמסעדות. אנשים לא יכלו לשלם על הסחורות שכבר נקנו. משבר כפול. היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש ואנחנו החקלאים יודעים לעבוד קשה. היה סגר, אנשים לא יצאו לסופרים ולנקודות המכירה. אז התחלנו להגיע לבתים עם ההזמנות. הקמנו אתר עם אפשרות להזמנה מקוונת. זו הייתה חוויה בלתי רגילה להגיע לבתים של האנשים ולקבל תודה ענקית. זה עשה לאנשים טוב על הלב. 

מיכל עברי ממושב עזריה, במועצה אזורית גזר (צילום: פרטי)
מיכל עברי ממושב עזריה, במועצה אזורית גזר (צילום: פרטי)