איל וולדמן, מייסד ולשעבר מנכ"ל 'מלאנוקס טכנולוגיות', ומייסד שותף של גלילאו טכנולוגיות, אחיינו של גיורא יואל ישינסקי ז"ל שנפל במלחמת ההתשה

איל וולדמן, גיורא יואל ישינסקי  (צילום: צילום פרטי,באדיבות מלאנוקס)
איל וולדמן, גיורא יואל ישינסקי (צילום: צילום פרטי,באדיבות מלאנוקס)

"אני אחיין של גיורא יואל ישינסקי שנהרג במלחמת ההתשה – בשמונה ביולי 1971, בעת שהיה בטיסה חזרה ממשימת לוחמה אלקטרונית נגד טילי המצרים. מסוק היסעור ששימש את יחידה 555 שבה שירת נפל מול חופי סיני, במקום שנקרא חוף העשרה על שם עשרת לוחמי חיל האוויר שנהרגו בזמן שמסוק היסעור, אתו שבו מפעילות מבצעית במצרים, נפל לים. גיורא נלחם במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה.

בעת שנהרג גיורא עמד לסיים את התואר השני בפיסיקה כימית במכון וייצמן ברחובות. את התואר הראשון שלו במדעים עשה באוניברסיטה העברית בירושלים. לפני התואר הראשון למד מספר שנים בישיבת מרכז הרב בירושלים העתיקה, לאחר שחרורו מחיל האוויר. 

על שם גיורא ניתנו מספר מלגות. בישיבת הכותל בירושלים ניתנה מילגה על שמו לתלמידים מצטיינים. במכון ויצמן למדע רחובות ישנה מילגה על שמו, וגם באוניברסיטה העברית, בירושלים חולקו מספר מלגות למסיימי תואר בהצטיינות במדעי הטבע ובמדעי היהדות - שני התחומים שבהם עסק גיורא.

המלגות שניתנות על שם גיורא תואמות את מה שהוא אהב וייצג - שילוב בין המדע המתקדם ביותר, והיהדות שעל ברכיה גיורא גדל, והייתה אמונתו. גיורא היה מצטיין בכל שעשה -  שירת בשתי מלחמות בחיל האויר ביחידה מוטסת; התנדב למשימות גם כשהיה איש מילואים, כשמאחת מהן - האחרונה, הוא לא חזר. מספר ממקבלי המלגות ע״ש גיורא יואל ישינסקי הפכו להיות מהמובילים בארץ בתחומם. יהיה זכרו ברוך ותהיה נשמתו צרורה בצרור החיים".

 גיל מנדלזיס, מייסד ומנכ"ל חברת קפיטוליס, בנו של רס"ן יעקב (מנדי) מנדלזיס שנפל במלחמת יום הכיפורים

גיל מנדלזיס, יעקב (מנדי) מנדלזיס  (צילום: צילום פרטי,אייל טואג)
גיל מנדלזיס, יעקב (מנדי) מנדלזיס (צילום: צילום פרטי,אייל טואג)

"אבי פיקד במלחמת יום הכיפורים על פלוגת חרמש שנעה בציר רומני-בלוזה. במהלך 12 ימי לחימה בהם היו נפגעים רבים לכוחותינו הסתער אבי קדימה ועזר בחילוץ הנפגעים ואבטחתם. ביום הפריצה לאזור צומת חיפה (18אוקטובר 1973) נע אבי קדימה בראש הנגמ"שים שהיו תחת פיקודו ותוך כדי קרב נפגע הנגמ"ש בו היה יחד עם פקודיו שנפגעו גם הם. על אף היותו פצוע, טיפל אבי באנשיו וכאשר יצא להביא לאחד מחייליו מים נפגע בראשו ונהרג. במעשיו אלו, גילה אומץ לב ותושייה, ושימש דוגמה ומופת לפקודיו, ועל כך הוענק לאבי עיטור המופת. 

תכנית המלגות על שמו של אבי, יעקב (מנדי) מנדלזיס באוניברסיטת חיפה נוסדה על-ידי המשפחה, שרואה חשיבות רבה בנתינה שמגלמת בתוכה אחריות חברתית ומחויבות מוסרית ברוח מורשתו של אבי. הענקת המלגות נועדה לתמוך בעיצוב זהותם הערכית והתרבותית של סטודנטים וסטודנטיות במסלול מחקרי מתקדם, בעלי הישגים אקדמיים מוכווני ערכים של אחריות ומעורבות לחברה ולקהילה, כדרכו של אבי ז"ל".

מיכל עקביה, המשנה ליועץ המשפטי במשרד האוצר, ואחייניתו של אורי מיכאל עקביה ז"ל שנפל במלחמת יום הכיפורים

מיכל עקביה, אורי מיכאל עקביה  (צילום: צילום פרטי,אלון לוינשטיין)
מיכל עקביה, אורי מיכאל עקביה (צילום: צילום פרטי,אלון לוינשטיין)

 "דודי אורי מיכאל נולד בחיפה, בן שלישי להוריו רות ואברהם ואח לגדעון ואלי. הוא היה פעיל מאוד בתנועת "הצופים" והרבה לטייל בארץ, לצד הצטיינות בלימודיו בבית הספר "הריאלי". עם גיוסו הוצב בחיל השריון. במלחמת יום הכיפורים פיקד על פלוגת טנקים סדירה בחטיבה 188 ברמת הגולן שנלחמה בעוז ובחירוף נפש בקרבות הבלימה הקשים נגד הכוחות הסוריים. אורי מיכאל נהרג בשעות הראשונות של המלחמה, ועל אומץ הלב, כושר המנהיגות והתושייה שגילה בקרב - הוענק לו עיטור המופת.

לאחר נפילתו של אורי מיכאל, סבא וסבתא שלי, רות ואברהם עקביה ז"ל,  ביקשו להנציח את זכרו בדרך שתקדם פעילות חיובית, עשייה והצטיינות בחברה הישראלית, בדגש על עידוד חינוך ומחקר בתחום מדעי המחשב, עם המבט קדימה לעתידנו פה בארץ. כבר ב-1974 תרמו לאוניברסיטת חיפה את המחשב הראשון וכעבור שנים אחדות הקימו לזכרו מעבדה למחשבים באוניברסיטת חיפה, לצרכי מחקר, הוראה וחינוך. בהמשך, תרמו רות ואברהם עקביה עוד רבות לאוניברסיטת חיפה, וב-1998 הקימו קרן מלגות לזכרו של אורי מיכאל. הקרן מחלקת מדי שנה מלגות על בסיס הצטיינות אקדמית בלבד, לסטודנטים במדעי המחשב - יהודים וערבים, חילוניים ודתיים כאחד - שמטרתה לאפשר לכל אדם מוכשר שיש לו יכולות גבוהות ונכונות לעבודה קשה, ללמוד ולהתקדם, בלי קשר למצבו הכלכלי ולרקע שממנו הגיע".

שרון נזריאן, סגנית נשיא הליגה נגד השמצה
"ב-12 ביולי 2006, פרץ מבצע "שכר הולם" שלימים ייקרא מלחמת לבנון השנייה. המבצע החל בעקבות תקיפה מתוכננת של חיזבאללה באזור גבול ישראל-לבנון, בתקרית שבה נחטפו שני חיילי צה"ל ועוד שלושה נהרגו. בתגובה יצא צה"ל לתקיפה נרחבת, תחילה מהאוויר ולאחר מכן בעזרת יחידות קרקע כנגד כוחות החיזבאללה בדרום לבנון. במלחמה נהרגו כ-119 חיילים.

"על שמם ולזכרם של 119 החיילים שנהרגו במלחמה, הקימו הוריי - סוראיה ויונס נזריאן, ממנהיגי הקהילה היהודית בלוס אנג'לס, תכנית מלגות לסטודנטים וסטודנטיות מצטיינים באוניברסיטת חיפה. שני נושאים היו קרובים ללבם של הוריי: חיילי צה"ל והשכלה גבוהה. תכנית המלגות מבטאת את הערכים החשובים לנו כמשפחה - אחריות חברתית, מחויבות אזרחית, ואהבת העם והארץ. התכנית שואפת לקדם את כל אלה, ולסייע לסטודנטים לעצב את זהותם כאזרחים בישראל."

שרון נזריאן (צילום: שרון עמית)
שרון נזריאן (צילום: שרון עמית)