שלי הוד מויאל, מייסדת ושותפה בפלטפורמת ההשקעות iAngels  | "חיים שלי"

שלי הוד מויאל (צילום: IANGELS)
שלי הוד מויאל (צילום: IANGELS)

"מאז שנהייתי אמא, אני מקדישה הרבה מחשבון הנפש שלי לנושא ההורות. הספר "חיים שלי" מדגיש את הצורך ללמד את עצמנו איך להעצים את ילדינו ולא לשפוט אותם לפי המדדים שמוכתבים על ידי השדות המגנטיים שפועלים עלינו, כמו האגו שלנו או תחושות ההחמצה והחלומות שלנו. חשוב לזכור שהם לא ההמשכיות שלנו, אלא בני אדם בפני עצמם. התפקיד המרכזי שלנו כהורים הוא להעניק להם קרקע פורייה ובטוחה בשבילם להגשים את עצמם בדרך שלהם וללוות אותם במסע שלהם. הם גם פלטפורמה נפלאה לקבל שיקוף על עצמנו ולראות איפה אנחנו רוצים להשתפר, כי כשהם מגיבים אלינו, הם מאפשרים לנו לראות איפה אנחנו צריכים לגדול, ונותנים לנו את הכוח לרצות להיות הגרסה הכי טובה של עצמנו.

הספר מעניק כלים לחיים ועוזר לנו להיות הורים טובים יותר, מנהלים טובים יותר, וכך גם אנשים טובים יותר. הוא נותן דוגמאות מלאות השראה להתמודדות עם אתגרי היום-יום וכיצד להפוך לדמות קשובה ומודעת שמבינה שיש פה אדם שלם ומתוך ענווה, להיות פחות פרפקציוניסט וכזה שעוזר לאדם שאנו מגדלים לאהוב את עצמו, על מנת שיזכה לתת ולקבל מהעולם את כל המתנות שיש בו״.

נועה אשר, מנכ"לית מעבדת החדשנות של חברת NTT בישראל | "נוכחות, משפיעות, מובילות"

נועה אשר (צילום: עינת דון)
נועה אשר (צילום: עינת דון)

בשנה האחרונה זכיתי לקחת חלק בספר הנשים השיתופי הראשון "נוכחות, משפיעות, מובילות" אותו יזמה וערכה ד"ר אפרת ליאני, מי שהייתה סמנכ"לית חברת 'מיקרוסופט ישראל'. הספר יצא לאור בשבועות האחרונים בהוצאת כנרת-זמורה. מדובר במקבץ המביא את סיפורן של 111 נשים מעוררות השראה, שמתארות את מסען האישי בדרך לסלילת הקריירה, כולל אנקדוטות מעניינות ומצחיקות שחוו.  נהניתי למצוא בסיפורן של 110 הנשים האחרות  נקודות השקה רבות למסע החיים שלי - שילוב ההורות והזוגיות עם הקריירה, התמודדות עם סביבה עסקית גברית, הצבת יעדים גבוהים, הכלה, ניהול נשי לעומת ניהול גברי, איך לומדים ומשתפרים מכישלונות, איך יוצרים ושומרים זהות אישית, איך חיים עם רגשות אשמה, ואיך לא נותנים לאשמה זכות קיום בכלל.   מלבד העניין הרב שבקריאת הסיפורים האישיים של כל אחת מהנשים המרשימות, הספר רווי בתובנות ובשיעורים לחיים, והוא ספר חובה לכל מנהל ומנהלת ולכל אחד שמעז לחלום ולהפיק מהחיים את המיטב.

רן צרור, מנכ"ל שותפות המו"פ שור-טק (Sure-Tech) | "מבוך הבניינים הנמוכים"

רן צרור (צילום: טל כהן)
רן צרור (צילום: טל כהן)

אני ממליץ על ספר שהוא ממתק מרוכז של חוויות ותובנות על החיים, על אהבה ועל כאב ועל עוצמה. "מבוך הבניינים הנמוכים" מאת סופרת צעירה בשם גל גורליק – הוא מקבץ סיפורים קצרים ללכת איתם לאיבוד. קיבלתי אותו במתנה מחברה טובה לפני מספר שבועות וקראתי את כולו בבת אחת, תוך שעתיים. הספר מתעסק בכאבי גדילה שאני חושב שכולנו חווים בכל מני נקודות בחיים, שלא שמורים רק לגיל 20 או 30 או 40. הסופרת מדברת על חיפוש משמעות, על שיברונות לב, על אובדן ועל אומץ להניע שינויים בחיים, גם אם הם לא פשוטים. מצד אחד, יש בכתיבה שלה משהו מאד מופשט, כמו שרבוטים של תחושות, ומצד שני, התובנות ברורות וחדות ולפעמים גם בועטות בבטן, ומשאירות לך טעם של עוד. מעבר לאבחנות של הספר על החיים, התחברתי מאד לסגנון הכתיבה, שהיה לא מוכר וייחודי מבחינתי. מזמן לא קראתי ספר שתפס אותי ככה.

איל הופמן, מנכ"ל מרכז החדשנות Highroad | "Hooked" 

איל הופמן (צילום: ישראל הדרי)
איל הופמן (צילום: ישראל הדרי)

מדובר ללא ספק בספר חובה עבור יזמים, אנשי טכנולוגיה, או כל אדם אחר שרוצה לקבל עוד פרספקטיבה על הדברים שכולנו עושים כל הזמן. הספר למעשה עוסק בתכנון מוצרים שנטמעים בהרגלים שלנו (כפי שמרמזת תת הכותרת שלו "How to Build Habit-Forming Products"). בספר פורט ניר אייל את הדוקטרינה שלו בנושא (המבוססת על מחקרים ונתונים) שמטרתה היא לתכנן מוצרים אשר מעודדים את הפיכת השימוש במוצר להרגל אצל המשתמש, זאת על-ידי הבנה של התהליכים שגורמים לזה לקרות.

אחד האלמנטים המרכזיים בבסיס הגישה שמציג המחבר הוא "מודל הקרס" המחזורי – אשר מורכב מטריגר, פעולה, תגמול והמשך השקעה מצד המשתמש. דפוס נפוץ מאוד שאנחנו יכולים למצוא באופן לא מפתיע ברוב המוצרים והשירותים בהם אנחנו משתמשים. למשל במקרה של התראות בטלפון (מישהו אמר טריגר?) או ברשתות החברתיות (מי לא חושב שאימוג'ים קטנים של לב או לייק הם תגמול הולם? שווה להעלות עוד תמונה) ובעוד כל-כך הרבה מקומות אחרים - דברים שבאמת הפכו לחלק מאוסף ההרגלים שלנו. בהחלט נקודת מבט שמאירה באור מעט אחר את חיי היום-יום של כולנו.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף דיזנגוף סנטר | "קיצור תולדות האנושות"

דן פילץ (צילום: גיא חמוי)
דן פילץ (צילום: גיא חמוי)

את "קיצור תולדות האנושות" של פרופסור יובל נוח הררי קראתי בפעם הראשונה כשיצא לאור ובפעם השנייה עם בני, כספר לפני השינה. התיאוריה שהכי הקסימה אותי היא זו שמסבירה איך אנחנו ההומוסאפיאנס אמנם לא הכי חזקים, לא הכי מהירים ואפילו לא הכי חכמים ובכל זאת אין ספק שהשתלטנו על העולם. "מותר האדם מן הבהמה הוא הרכילות" - עשינו זאת בזכות היכולת לשתף פעולה בקבוצות גדולות, הודות לשפה ובזכות הדמיון והמיתוסים. בימינו שוב אנחנו רואים איך היכולת לשתף פעולה בקבוצות גדולות יכול להכריע, כמו מציאת חיסון לנגיף תוך שנה, וכמו הצורך ההולך וגדל מיום ליום למציאת פתרונות אפקטיביים להתחממות הגלובלית בפרט, ולשימור כדור הארץ כסביבה שניתן לחיות בו בכלל - אדמה פורייה, אוויר שאפשר לנשום ומי אוקיינוסים שניתן לשתות. כמו שהמין האנושי הצליח לעצור אסון בקנה מידה עולמי כשפתר את בעיית החור באוזון, כך אני מאמין שניתן יהיה למצוא פתרונות לאסונות שבדרך.

חני הורביץ, יו"ר ובעלים קבוצת הורביץ | "פלא יועץ"

חני הורביץ (צילום: עמית שעל)
חני הורביץ (צילום: עמית שעל)

בחרתי להמליץ על הספר "פלא יועץ", ספר מוסר שנכתב על ידי רבי אליעזר פאפו שיכול להשפיע על אורח החיים לטובה. הספר מחולק לפי אותיות א'-ב' לערכים שונים כגון: אהבה, בטחון וכן הלאה. הוא מקיף את כל מציאות החיים שלנו ולא להאמין שספר שנכתב לפני כמעט 200 שנה רלוונטי גם לימינו. הספר מדבר על החולשות האנושיות, דילמות שונות בחיים ומעודד להתנהג בצורה נאותה בכל התחומים ובכך להרוויח את בניית האישיות שלנו והאינטראקציה בחיים עם הסובבים אותנו. התובנות שלקחתי מהספר הם ערכים רבים ובהם יושרה, התנהלות בין אדם לחברו, משא ומתן באמונה ועוד הרבה ערכים שרלוונטיים לכל אחת מאיתנו בתחנות חיינו.