רוחמה אלחיאני | מנהלת בית החולים 'אסותא באר שבע'  

 רוחמה אלחיאני (צילום: באדיבות אסותא)
 רוחמה אלחיאני (צילום: באדיבות אסותא)

"בית החולים הוא מוסד חיוני שמטרתו להעניק שירותי רפואה. בשגרה ובחירום. בגל הקורונה הנוכחי, כמו גם בגלים הקודמים, המשכנו לשמור על שגרת עבודה מתוך תחושת שליחות וההבנה בחשיבות הענקת שירות רפואי ללא דחיה, אחרת הדבר עלול להחמיר את מצבו הבריאותי של המטופל. המטופלים שלנו נדרשים לא פעם לניתוחים, טיפולים ואבחונים מצילי חיים.

למרות הקשיים, ובהתאם להגבלות, אנחנו ממשיכים להפעיל את כל השירותים הרפואיים שכוללים חדרי ניתוח, מכוני דימות, מכונים ומרפאות, כמו בשגרה. לא דוחים טיפולים וממשיכים להיות זמינים 24/7. הגל הזה מאתגר במיוחד בגלל החוסר המשמעותי בעובדים שגם הם כמו כלל האוכלוסייה נדבקים או נאלצים להישאר בבידוד עם הילדים ובכלל.

אני מתרגשת לראות כיצד שגרת העבודה מתאפשרת בזכות הערכים והמסירות של העובדים והמנהלים, שמתגייסים כל יום מחדש למלא את מקומם של החסרים. כל זאת תוך שמירה על שירות איכותי בסטנדרט אסותא. למרות המצב לא ויתרנו על ציון יום הרופאה והרופא. זאת הייתה הזדמנות טובה להגיד תודה למי שבמסירות ומקצועיות מעניק שירות רפואי למטופלים שלנו. אנו מצדיעים לרופאים שלנו, שבעת הזו, יותר מתמיד, מגשימים את שבועת הרופא ומעמידים את טובת הציבור ובריאותו בראש סדר העדיפויות.

יפעת בכור | מנכ"לית עמותת יוניסטרים

יפעת בכור (צילום: שחר עזרן)
יפעת בכור (צילום: שחר עזרן)

"כמנכ"לית עמותה הפועלת עם בני נוער מכלל המגזרים בחברה הישראלית ומכשירה אותם בתכניות יזמות וחדשנות במטרה להעניק להם הזדמנות אמיתית ושווה להצליח בחיים, האתגר המרכזי שלנו הוא להמשיך את הפעילות על אף השינויים התכופים במצב. עם בני הנוער שלנו, אנו משתדלים להשאיר מפגשים פרונטליים כי הנוער עייף מהזום, והרצון להיפגש פיזית הוא חזק. כשצריך, עוברים לאונליין או שמשלבים. חשוב לנו מאוד שבני הנוער ירגישו שהם לא מפסידים כלום, ואנו נדאג שהם ישלימו מה שחסר.

בתקופה זו בה ישנה התמודדות עם ניהול מצבת כח האדם שמשתנה על בסיס יומיומי, יש צורך בגמישות, בחידוד המטרות הארגוניות, ובמתן כלים להצלחה לכל עובד. בנוסף, הדגשנו לעובדים שכולנו למודי עבודה מהבית ושאנו סומכים עליהם בכל מצב. הדבר החשוב ביותר הוא אמפתיה ותחושת בטחון.

כמנהלת, מה שמסייע לי מאוד בתקופה זו הוא תרגול חשיבה חיובית עד כמה שניתן, לקבל בהבנה את השינויים על בסיס שעתי של הפעילות, של פגישות עבודה והמצב המשתנה של העובדים עקב בידודים. כולנו לאים מהמצב, ולומדים להפעיל "שרירים" חדשים כל יום. לפני מספר שבועות ערכנו אירוע שנתי לשותפים שלנו ובעקבות בידוד אני לא נכחתי בו. למדתי לקבל באהבה גם את משמעות המשפט "תמיד יש פעם ראשונה".

שלומי צדקי | מנכ"ל עיגול לטובה

שלומי צדקי (צילום: אילן בשור)
שלומי צדקי (צילום: אילן בשור)

"כלל ידוע הוא שבעתות משבר הפילנתרופיה היא הראשונה להיעלם והאחרונה לשוב. אולם נדמה שימים אלו, עמוק בתוך הגל החמישי, מצליחים לייצר מציאות מורכבת הרבה יותר מכל משבר אחר שראינו.  תקופת הקורונה מתאפיינת בגלים של תחלואה ושיתוק כלכלי. מציאות זו איננה מאפשרת למגזר החברתי זמן התאוששות והתארגנות. תקציבים ותרומות שנחתכו בחדות לפני כשנתיים עוד בתחילת המשבר, עדיין לא חזרו למעגל התרומות, והותירו את העמותות בפתחו של גל חמישי כאשר הן בחוסר תקציבי משמעותי למימוש פעילותן. חשוב לזכור שגל זה פוגש את המגזר החברתי אחרי כמעט שנתיים של פעילות אינטנסיבית ומתישה, עם עליה חדה בביקושים לשירותים החברתיים כגון סיוע לחולים, תמיכה בקשישים, אלימות במשפחה ועוד.  דווקא בתקופה בה הדרישה לסיוע חברתי זינקה בחדות, גיוס הכספים הלך והצטמצם. 

עמותת 'עיגול לטובה' פועלת כדי לצמצם את חוסר היציבות במקורות ההכנסה של העמותות ולאפשר תזרים תרומה קבועה גם בימי משבר. המנגנון מאפשר לכל מחזיק כרטיס אשראי לעגל את האגורות בכל עסקת אשראי ולהפנות אותן לתרומה לעמותה לבחירתו. ממוצע התרומה החודשי לכרטיס הינו רק 4 ₪ לחודש, אולם המודל נשען על מאות אלפי ישראלים המחוברים לעיגול לטובה ותורמים בצורה שוטפת. באופן זה זרם התרומות אינו רגיש למשברים. כך, דווקא בתקופת הקורונה, לא רק שגיוס התרומות לא הצטמצם, הוא אפילו גבר, ואיפשר לנו לחלק כ -34 מיליון שקלים, ללמעלה מ -200 עמותות בישראל. מודל 'עיגול לטובה' מזכיר לנו שהכוח של הערבות ההדדית חזק יותר מכל משבר, ומאפשר לאגורות של כולנו לייצר השפעה חברתית אדירה". 

ראובן פינסקי | מנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי

ראובן פינסקי (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)
ראובן פינסקי (צילום: אבי אוחיון, לע''מ)

"בתחילתו של הגל החמישי המכונה גל האומיקרון, שוב מצאנו את עצמנו במצב חדש לגמרי. רשות השירות הלאומי-אזרחי הייתה ערוכה בתולדותיה למצבי חירום לוחמניים ונערכה תמיד לתגבר את פיקוד העורף, מערכות החינוך, מועדניות לילדים במקלטים ועוד. גלי הקורונה לימדו אותנו פרק במצבי חירום של מגיפה, ואנו פיתחנו תורה שלמה של הירתמות למשימות לאומיות בזמן סגירת המשק. בתי חולים ומחלקות הקורונה, מועדוניות לילדי הצוותים הרפואיים, לימודים בזום, סיוע בחקירות אפידמיולוגיות סיוע לקשישים ועוד. הגל הנוכחי הוא משחק חדש לגמרי, מערכות החינוך והממשלה ממשיכות לעבוד כרגיל (כאילו...) וכל מקומות השירות פתוחים לרווחה (לכאורה).

שוב נאלצנו לחזור אל "שולחן השרטוטים" ושוב לתכנן הפעלת המערך ומיצוי היתרון היחסי של 18,500 המתנדבים המדהימים שלנו שנותנים את הלב והנשמה למען המדינה והחברה. בגל החמישי חזרנו לשורשים, חיזוק החוסן החברתי, העלאת "רוח העם", ועידוד המורל הלאומי בכל מקום שניתן. כלל הגרעינים הקימו פעילויות בעריהם, בתי החולים ובתי הספר הפכו מקום ליצירתיות מחד ולעבודה קשה מאידך, מיזמי הקשישים והרווחה דרשו אף הם יצירתיות. להביט בצעירים האלה ממציאים את הגלגל כמעט כל יום מחדש מעורר השתאות. אנו תפילה כי הגל הזה הוא אקורד הסיום של המגיפה הזו, ובכל מקרה...אנחנו ערוכים בחזית האזרחית!"