ד"ר אילנה קוורטין, מנכ"לית חוות מרפא רשפון, המרכז הגדול בישראל לצמיחה מטראומה אישית וקולקטיבית:

"אני בוחרת לארח השנה בסוכתי, שהיא כמובן חוות מרפא רשפון, את בסל ואן דר קולק - מחבר הספר 'נרשם בגוף: מוח, נפש וגוף בריפוי מטראומה'. ואן דר קולק, פסיכולוג קליני פורץ דרך, היה מהראשונים שהבינו – בעקבות עבודתו עם לוחמים שחזרו מווייטנאם – שטיפול אפקטיבי בטראומה חייב לשלב את הגוף והנפש יחד, ולא להתמקד בנפש בלבד. תורתו מהווה עבורי ועבור צוות המטפלים בחווה השראה ומדריך בכל צעד. מתוך הבנה שהטראומה 'נרשמת בגוף', אנו מטפלים במטופלים שלנו בשיטות המשלבות בין טיפולי שיח, עבודה גופנית וטיפולי מגע, וסדנאות יצירה. בתקופה זו, שבה רבים מתמודדים עם טראומה מתמשכת מאז אירועי השבעה באוקטובר, אנחנו מיישמים את תורתו של ואן דר קולק יום יום, ורואים כיצד אפילו 45 דקות של טיפול במגע עשויות להאיץ משמעותית את עיבוד הטראומה והתחלת הצמיחה ממנה. אין תחליף ללמידה מהמקור עצמו, ולכן הייתי שמחה לארח את ואן דר קולק על מנת שישתף מניסיונו העשיר ויעזור לנו לרפא את החברה שלנו מהטראומה הקולקטיבית והאישית שפקדה אותנו".

ד''ר אילנה קוורטין (צילום: ליפז בר אל)
ד''ר אילנה קוורטין (צילום: ליפז בר אל)

***

רום אוחיון, מנכ"לית-שותפה, ארגון הנוער הגאה איגי

"לסוכה שלי השנה הייתי רוצה להזמין את מישל אובמה, עורכת דין וסופרת, שהייתה הגברת הראשונה של ארצות הברית בזמן כהונת בעלה ברק אובמה. על אף שהיא מוכרת יותר בזכות נישואיה, מישל היא דמות פורצת דרך שמסמלת עבורי ועבור רבים חוסר התפשרות ותקווה מדבקת. בתור נכדה של מי שי שעוד נאלץ לשרת כעבד בארצות הברית של לפני תנועת זכויות האזרח, מישל לחמה עבור חברה צודקת עוד כסטודנטית צעירה למשפטים, כאשר לא הייתה מוכנה להשלים עם היעדר אפרו-אמריקאים בסגל ההוראה של האוניברסיטה. אני מאמינה גדולה ברעיון שאיננו יכולים להיות מה שאנחנו לא יכולות לראות. בתור הגברת הראשונה של ארצות הברית - הראשונה ממוצא אפרו-אמריקאי, אובמה יצרה דימוי חדש לדור שלם של ילדים וילדות בעולם. עם זאת, מישל אובמה לא רק מרחיבה את הדמיון הפוליטי שלנו לגבי מי יכולות למלא תפקידים בעלי כח - היא קידמה בפועל תוכניות לבריאות הציבור, לזכויות נשים ושוויון בחינוך. בנאומה האחרון בוועידת המפלגה הדמוקרטית היא הצליחה להזכיר לרבים את החשיבות של מנהיגות שמסתכלת לעתיד ולא נשענת על פופוליזם ושנאה. היכולת שלה לעודד דמיון פוליטי ולנסח בפשטות צדק ושוויון הוא מצרך נדיר בישראל של היום, שבה הרבה אזרחים כבר לא מדמיינים הנהגה שמיטיבה איתם". 

רום אוחיון (צילום: הגר בדר)
רום אוחיון (צילום: הגר בדר)

***

דנה זילברשטיין, מייסדת ומנכ"לית OH GLOW

"סיינפלד, הידוע כאחד הקומיקאים המובילים בעולם, הוכיח לאורך השנים את מחויבותו ותמיכתו העמוקה לישראל ולעם היהודי וביקוריו בארץ תמיד מעוררים התרגשות והתלהבות, בעיקר ביקורו בישראל כחודשיים לאחר אירועי השבעה באוקטובר. סיינפלד הוא לא רק כוכב בידור, אלא גם שגריר תרבות ורוח יהודית-אמריקאית. הרעיון לארח את סיינפלד בסוכה מבטא בעיני את השאיפה לחבר בין מסורת לחדשנות, בין הומור לרוחניות. מפגש כזה יכול להוות סמל לחיבור בין התפוצות לישראל ולהדגיש את חשיבות הקשר היהודי הגלובלי. בתקופה מאתגרת זו, אני רואה בהומור כלי חיוני לריפוי ואיחוד. יכולתו הייחודית של סיינפלד לגרום לאנשים לצחוק יכולה להיות משמעותית בהעלאת המורל הלאומי ובחיזוק החוסן החברתי. סיינפלד גם תורם לא מעט להסברה הישראלית, והוא בהחלט דוגמא לאופן שבו אמנים יכולים להשפיע על דעת הקהל העולמית".

דנה זילברשטיין (צילום: יחצ)
דנה זילברשטיין (צילום: יחצ)

***

יפעת עובד, מעצבת תכשיטים ומבעלי חברת 'נובל קולקשין'

"הייתי רוצה לשבת בסוכה עם שריל סנדברג, לשעבר מספר 2 בפייסבוק (שבינתיים הפכה ל'מטא') של מארק צוקרברג ואחת הנשים הבכירות בהייטק העולמי, שיזמה והפיקה את הסרט הדוקומנטרי Screams Before Silence, העוסק בפשעים המיניים שביצעו מחבלי חמאס במתקפת שבעה באוקטובר, ומביא עדויות למעשים הנפשעים. מטרתה של סנדברג בסרט זה הייתה להעיר את ארגוני זכויות האדם הבין-לאומיים לפעול למען קורבנות התקיפות הללו. שריל היא דמות מעוררת השראה, לא רק בזכות הצלחתה העסקית, אלא גם בשל מעורבותה החברתית והאומץ לעסוק בנושאים קשים. הייתי שמחה לשמוע על התובנות שלה בנוגע לחיבור בין טכנולוגיה, מדיה ודיאלוג עולמי, ואיך אפשר להשתמש בכלים הללו לקידום השלום האזורי. בעזרת השפעתה ויכולתה להניע שיח גלובלי, היא יכולה לסייע בקידום הבנה ושיתוף פעולה בין עמים, במיוחד במצבים רגישים וקשים. במפגש אישי הייתי רוצה ללמוד ממנה על חוויותיה כמנהיגה מצליחה בתחום הנשלט ברובו על ידי גברים, ולהבין איך היא מתמודדת עם האתגרים השונים בדרך להצלחה. בנוסף, כמי שעוסקת בפילנתרופיה, היא יכולה לסייע ביוזמות שמטרתן לקרב בין עמים ולחזק קשרים דרך תקשורת גלובלית וקידום פתרונות טכנולוגיים שיתמכו ביצירת קשרים חיוביים".

יפעת עובד (צילום: טל עבודי)
יפעת עובד (צילום: טל עבודי)

***

יו"ר נעמת – חגית פאר 

"סלין דיון מסמלת בעיני בשנה זו את ניצחון הרוח ואת היכולת להתגבר על כל מגבלה, במקרה שלה רפואית. דיון אובחנה בשנים האחרונות כמי שלוקה ב״תסמונת האדם הנוקשה״ - מחלה נוירולוגית נדירה וחשוכת מרפא. לאחר שנים שקולה נדם, העולם כולו חזה בה נועלת את טקס הפתיחה של האולימפיאדה עם ״המנון לאהבה״ של אדית פיאף. קולה הענק לא איבד מסגולותיו ונדמה היה לי שלשלוש דקות הצליח לחדור לעצמות של כולם - ללא הבדלי דת, לאום או כל דבר אחר. זהו כוחה המרפא של המוזיקה. אילו רק יכולנו כולנו, כאן בישראל, להתכנס סביב האמת הפשוטה שכולנו אוהבים את המדינה ורוצים בטובתה - אנחנו חלוקים אולי על הדרך לשם אבל רובנו קשורים באהבתנו למקום הזה. וביחד כבר הוכח שאין שום מגבלה שאין ביכולתנו לצלוח. ובכלל, אילו הייתה לנו הנהגה שהיא קצת יותר סלין דיון -  פחות חשיבות עצמית, יותר חיבור לאנשים, קצת הומור עצמי ונכונות להודות בטעויות אולי היינו במקום אחר היום. ויותר מכל- מתפללת שבשנה הבאה אארח בסוכה לא דמות בינ״ל אלא את החטופות והחטופים שחייבים לחזור הביתה לפני הכל ושלא יוכל להיות שום חג כל עוד הם לא איתנו".

חגית בואר (צילום: דוברות בית ברל)
חגית בואר (צילום: דוברות בית ברל)

***

שי אופיר מנכ״ל מותג קסטרו 

"הייתי שמח לארח את סילבן אדמס בסוכה שלי בשל תרומתו המרשימה לחברה ולתרבות בישראל. סילבן, כאיש עסקים בעל חזון, משקיע רבות במיזמים חברתיים ותרבותיים, ובפרט בתחום הספורט ומעניק תמיכה לארגונים סוציאליים. בשל המחויבות שלו להציג את ישראל השמחה והמשגשגת, ולהפוך את החזון מאפשרות למציאות, עבורי הוא איש מרתק, ממנו אפשר לשאוב השראה. הדיונים איתו על עתיד הספורט בארץ, על שילוב עולמות ותרבויות ועל חשיבות ההשקעה בקהילה יכולים להוות מקור השראה לי ולכל אחד. אני בטוח שהשיחה בסוכה תספק לי תובנות חדשות, ועבורי זה יהיה ערב בלתי נשכח, מלא ברעיונות וחשיבה עמוקה".

שי אופיר (צילום: רפי דלויה)
שי אופיר (צילום: רפי דלויה)