ידוענית הריאליטי והמשפיענית קים קרדשיאן, מייצרת ומנצלת פרסום בחינם מאז ומתמיד, כשבין היתר, היא נעזרת ברשת החברתית אינסטגרם כדי לשווק את מותג המחטבים שלה Skims.

הרשתות החברתיות הפכו להיות אמצעי שיווקי חשוב עבור משפיענים כמו קרדשיאן, כאשר אינסטגרם לבדה מאכלסת יותר מ-10 מיליון משפיענים המנצלים כלכלת שיווק בשווי של כ-21 מיליארד דולר. עם זאת, אינסטגרם צפויה להתחיל לדרוש חלק מהכסף הזה. הפעולה תתבצע על ידי שלילת זכויות יתר מכוכבים כמו קים קרדשיאן, אשר לה לבד יש יותר מ-360 מיליון עוקבים בפלטפורמה.

קים קרדשיאן (צילום: מתוך האינסטגרם של קים קרדשיאן)
קים קרדשיאן (צילום: מתוך האינסטגרם של קים קרדשיאן)

קרדשיאן השיקה את חברת ההשקעות הפרטיות SKKY Partners ב-2023, וגם ייסדה את חברת Skims השווה 4 מיליארד דולר ב-2019. משפיענים אחרים גם כן מייצרים רווחים רבים שהרשתות חברתיות כמו אינסטגרם ומייסדתה פייסבוק לא מרוויחות מהם כרגע. לפלטפורמות יש סיבה טובה לרצות לקבל חתיכה מהעוגה, מאחר וההכנסות של פייסבוק מתאוששות באיטיות מהקיפאון ב-2022, וצמיחתן צפויה להיות מחצית מקצב השנים שלפני כן.

קים קרדשיאן (צילום: Smallz and raskind oxygen, באדיבות יס)
קים קרדשיאן (צילום: Smallz and raskind oxygen, באדיבות יס)

הן כבר נקטו בצעדים מסוימים: אילון מאסק הוסיף שירותים בתשלום בטוויטר כדי לקדם פרופיל, ואינסטגרם שינתה את האפליקציה שלה ב-2023 כדי לצמצם את החשיפה של פוסטים מסוימים. למרות שאלה לא הצליחו במיוחד, החברות יכולות לנסות להפעיל את הכוח שלהן בקידום משפיענים, מה שעשוי לאפשר להן לגבות תמלוגים על פעילויות מחוץ לפלטפורמה כמו אלה של קרדשיאן.

ייתכן והמשפיענים לא ירצו לחלוק את הרווחים, אבל מארק צוקרברג יכול להזכיר להם כמה הם עלולים להפסיד במידה וייסרבו: סילוק מהפלטפורמות שמאפשרות פרסום ברמה עולמית.