מה עובר על מדונה? האם מדונה התחרפנה? נכון, אלה לא שאלות ממש חדשות, ושמענו כמותן בעבר, אך בתקופה האחרונה הן נשמעות ביתר שאת בשל אינפלציה מדאיגה של פוסטים משונים של הכוכבת ברשתות החברתיות. לאחרונה העלתה מדונה סרטון לאינסטגרם שבו היא מלקקת מים מקערה של כלב, וגם סרטון שבו היא מתכופפת מעל בקבוק רוטב סרירצ'ה חריף המאיים לחדור אל אחוריה העטויים מכנסוני פאייטים מעל לגרביוני רשת. בפוסט אחר רואים את פניה המעוותות ונפוחות אחרי ניתוח או הליך כלשהו, מתקרבות למצלמה לאקסטרים קלוז־אפ מבעית.

בפוסט ביזארי נוסף מהזמן האחרון היא כתבה שיש לה וידוי, לצד תמונות שבהן היא מעלה את החצאית שלה מעל לראשה. מה הווידוי? שהיא מעולם לא עברה ברית מילה. מה זה אומר לכל הרוחות? אף אחד לא יודע. מדונה, בת 64, לא מהססת להשתמש באמצעים עכשוויים כדי להמשיך להיות באור הזרקורים. כמו כולם, היא משתמשת בסושיאל כדי לתקשר את עצמה לעולם, ולהמשיך לעניין. אם פעם היה MTV, כיום יש אינסטגרם וטיקטוק. הדוגמאות לפרובוקציות של מדונה לאחרונה הן אינסופיות. בסוף השנה שעברה פרסמה סדרת תמונות פרובוקטיביות שבהן היא שוכבת בהלבשה תחתונה על מיטה בשלל פוזות נועזות. באותן תמונות חשפה את אחוריה (אומרים שהיא עשתה ניתוח להגדלת הישבן ושזו הסיבה שהיא מראה את אחוריה כל כך הרבה בזמן האחרון) וגם פטמה סוררת. אינסטגרם הורידה את התמונות חושפות הפטמה, מדונה התעצבנה, וכך התמונות קיבלו את תשומת הלב ויחסי הציבור שלהם היא ייחלה.  

מדונה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
מדונה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)


ברבות מהתמונות שלה מהתקופה האחרונה נראית מדונה כמו אחותה האבודה של קים קרדשיאן, שהיא ככל הנראה ההשראה העיקרית ללוק שלה בימים אלה. אך גם אם קרדשיאן והכוכבות הצעירות הן מודל לחיקוי למדונה המבוגרת בענייני אופנה, מדונה לרגע לא נותנת לאף אחד לשכוח מי באה קודם. באוקטובר השנה, כשהספר שלה “סקס" חגג יום הולדת 30, מדונה כתבה באינסטגרם: “לפני 30 שנה הוצאתי ספר בשם ‘סקס'. בנוסף לתמונות שלי עירומה היו שם תמונות של גברים מנשקים גברים, נשים מנשקות נשים, ואני מנשקת את כולם. גם כתבתי על הפנטזיות המיניות שלי וחלקתי את נקודת המבט שלי על מיניות בצורה אירונית. את השנים הבאות ביליתי בראיונות לאנשים צרי מוחין, שניסו לבייש אותי על כך שניסיתי להעצים את עצמי כאישה. קראו לי זונה, מכשפה, כופרת ושטן. עכשיו קארדי בי יכולה לשיר על ה־WAP שלה (WAP זה ראשי תיבות של משהו כל כך מלוכלך, שאנחנו לא יכולים לכתוב כאן, חפשו את הפירוש בגוגל - ד"ק). קים קרדשיאן יכולה להצטלם על השער של כל מגזין בעכוז חשוף, ומיילי סיירוס יכולה להיכנס כמו כדור הריסה. על לא דבר, ביצ'ז".

מדונה לקחה לעצמה את הקרדיט על פתיחת הדלת לכוכבות היפר־מיניות והפיכתה של התרבות הפופולרית ללונה־פארק פורנוגרפי. הראפרית קארדי בי, שאותה אזכרה, לא אהבה את הטון של מדונה. היא טענה שמדונה מנסה לרדת עליה, והבהירה שעם כל הכבוד לפריצת המוסכמות ההיסטורית של מלכת הפופ, היא לא מוכנה שאף אחד יתנהג אליה בחוסר כבוד - אפילו לא מדונה. 

מדונה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
מדונה (צילום: צילום מסך אינסטגרם)


יום ככה, יום ככה 
חלק מהתמונות החדשות של מדונה - כמו תמונות חדשות של לא מעט סלביות עבר אחרות, למשל טורי ספלינג, גוון סטפאני, דמי מור ורנה זלווגר - חושפות אישה צעירה שלא דומה לה. לא ברור מה הניתוחים הפלסטיים המתקדמים, ההליכים הקוסמטיים החדישים והפילטרים הדיגיטליים המשוכללים הללו עושים בדיוק, אך נראה שהם הצליחו לפצח רק חצי מהעניין. אם תתמסרו להם, הם יהפכו את פניכם שוב לצעירים. אבל יש קאץ' - לא תקבלו את הפרצוף הצעיר של עצמכם, אלא פרצוף צעיר אחר. זה קצת מוזר, נכון, אבל זה המחיר שיש לשלם. לפחות לעת עתה, עד שהטכנולוגיה תתקדם עוד טיפ־טיפה. אבל בעוד זה דיל מוזר לכוכבות הוליוודיות מן השורה, דוקא עבור מדונה - אומנית שהתפרסמה מהחלפת תדמיות ושינויים תכופים במראה החיצוני שלה - זה דווקא מסתדר לא רע. “גם להיראות צעירה וגם לקבל פרצוף חדש?", היא בוודאי חשבה לעצמה, “איפה נרשמים?".  

אבל גם בלי קשר לשינויי לוק, המראה של מדונה בשנים האחרונות מאוד לא עקבי. אפשר לנחש שמדובר בהליכים קוסמטיים שמחזיקים רק זמן מה, שמדובר בנפיחות שיורדת, בפוטושופ, באיפור משתנה - יש כאן אין ספור משתנים שגורמים לחוסר עקביות בולט ומערער. לפעמים היא דומה לעצמה יותר, לפעמים פחות, והרבה פעמים בכלל־בכלל לא. לפעמים היא נראית בגילה, לפעמים בת 40, לפעמים בת 20, ויש אפילו תמונות שהיא נראית בהן כמו ילדה־חייזרית בת 16. וחוזר חלילה. יום ככה, יום ככה.

אך גם אם מדונה עצמה מרוצה מהטרנספורמציה החזותית שהיא עוברת - כפי שהיא מנסה כל העת לשדר - התגובות על פניה המשתנים, כמו גם על שלל הפוסטים המשונים שלה בסושיאל, הן לא כל כך אוהדות, בלשון המעטה. יש מעריצים שרופים שמגינים עליה וטוענים שהיא מהממת תמיד, אך מרבית התגובות טוענות שמדובר בסבתא נואשת שהופכת את עצמה למפלצת וולגרית ופתטית כדי להמשיך לקבל תשומת לב. לא מחמיא במיוחד. 

תגובות עוינות כמו “קחו לסבתא את הטלפון" או “כסי את עצמך, למען השם" היא מקבלת מהקהל הרחב, כמו גם מסלבס, כדוגמת הראפרים פיפטי סנט ונלי. על כל תגובה שלילית שמדונה מקבלת היא מנפנפת בקלפי המיזוגיניה והגילנות העומדים לרשותה. למיזוגיניה היא יכלה לטעון מההתחלה, וגם על גילנות היא יכולה להתלונן כבר קרוב לרבע מאה. כוח־העל של מדונה בשיאה היה יד יציבה וחזקה על הדופק, וגם בלי ליפול למיזוגיניה וגילנות, ניתן כנראה לומר שאחיזת היד שלה התרופפה מאז. מדונה איבדה את הכיוון מזמן. כל עוד היא הייתה צעירה, זה היה קל. למדונה היו אינסטינקטים חדים והיא המציאה את עצמה מחדש בקלות מאלבום לאלבום. אם דיוויד בואי היה הזיקית של הרוק'נרול, מדונה הייתה הזיקית של עולם הפופ. בכל אלבום היא הביאה סאונד אחר ולוק אחר - לא היה רגע דל. אך מכיוון שפופ המצעדים באופן מסורתי הוא מקום לאנשים צעירים, מדונה הייתה צריכה למצוא דרכים להשתלב בו גם כשהיא התחילה להתבגר. וצריך לתת לה קרדיט על זה שהיא תמיד ניסתה וככל הנראה לעולם לא תפסיק לנסות.

View this post on Instagram

A post shared by Madonna (@madonna)


אני מדאם אקס 
ב־1998, בגיל 40, הוציאה את אלבומה השביעי (מתוך 14 האלבומים שהוציאה עד כה), "Ray of Light". הפתרון שלה אז היה להלך על איזושהי דואליות של נשיות בוגרת מחד ונעורים מתמשכים מאידך. מצד אחד היא נטשה את הוולגריות המינית שאפיינה אותה עד אז (נטישה זמנית בלבד, כפי שאנחנו יודעים היום) לטובת החצנת רגשות אמהיים, ומצד שני היא הביאה מפיק אלקטרוני חם להפיק את האלבום. מצד אחד היא גידלה תלתלים גולשים וטבעיים, ומצד שני היא קרעה את רחבת הריקודים. מצד אחד היא נהייתה עמוקה ורוחנית, ומצד שני היא התמסרה לצפצופים האלקטרוניים של התקופה. 

עם חינה על הידיים, רוח בשערה ולהטוטי האולפן הזולים של המפיק וויליאם אורביט, הוציאה מדונה את אלבום גיל ה־40 שלה. היו כאלה שחשבו שזה לא אמין, אבל הרוב עפו על זה ו"Ray of Light" הפך לאחד האלבומים הכי נמכרים שלה. אולי לא כמו אלבומי האייטיז הענקיים שלה "Like a Virgin" ו"True Blue", אך הוא עדיין היה מהאלבומים הכי מצליחים שלה, והוא הוכיח שהעולם מוכן לקבל לא רק מדונה צעירונת, אלא גם מדונה כאישה בוגרת בת 40. אבל זו הייתה רק ההתחלה של הפאזה השנייה בקריירה שלה.

בגיל 50 הוציאה מדונה את אלבומה ה־11, "Hard Candy" - אלבום דאנס שעליו עבדה עם מיטב מפיקי השעה. הסינגל המוביל, “4 דקות", היה דואט עם ג'סטין טימברלייק, שבו מיצבה את עצמה בתור המילף האולטימטיבית. מדונה וטימברלייק רקדו ופלרטטו בקליפ, ומדונה הראתה שגם בגיל 50 היא עדיין יכולה לרקוד בבגד גוף ובעקבי סטילטו בצורה מרשימה.

View this post on Instagram

A post shared by Madonna (@madonna)


בגיל 60 מדונה לא הוציאה אלבום. אבל בגיל 61 כן. בקיץ 2019 הוציאה מדונה את אלבום האולפן ה־14 שלה (והאחרון עד כה), "Madame X". היא (שוב) הופיעה עם רטייה על העין. את האלבום היא קידמה עם סרטון פרומו בשם “ברוכים הבאים לעולמה של מדאם אקס", שבו הסבירה לצופי היו־טיוב שלה: “מדאם אקס היא סוכנת חשאית. נוסעת בעולם. משנה זהויות. נלחמת למען החופש. מביאה אור למקומות חשוכים. היא רקדנית. פרופסורית. ראשת מדינה. עקרת בית. פרשית. אסירה. סטודנטית. אם. ילדה. מורה. נזירה. זמרת. קדושה. זונה. מרגלת בבית האהבה. אני מדאם אקס". במילים אחרות: דחילק, אני כבר בת 60 ומשהו, אתם יודעים טוב מאוד איזה תפקידים אני יכולה לגלם ואיזה אפשרויות אני מציעה לכם, פשוט קחו מזה מה שבא לכם. 

באלבום ובקליפים מתוכו עשתה לעצמה מדונה רטרוספקטיבה. בכל פינה היא שתלה רפרנס עצמי אחר: הופ, הנה שמלת הכלה מ"Like a Virgin", והנה פלרטוט לטיני סטייל "La Isla Bonita", והנה קצת אסתטיקת S&M כמו ב"Justify My Love". לצד הרפרור העצמי והמישמש הסגנוני, האלבום הזה התאים כמו כפפה ליד לתקופה, עם עיסוק בפוליטיקת זהויות ותמיכה במיעוטים נרדפים. בשיר "Killers Who Are Partying" הזמרת הביעה הזדהות עם כל מיעוט נרדף באשר הוא: הומואים, אפריקאים, ילדים מנוצלים, עניים, מוסלמים, יהודים, אינדיאנים, נשים נאנסות ואולי עוד משהו ששכחנו. ובקליפ של "Dark Ballet" כיכבה מיקי בלאנקו - ראפרית, אומנית פרפורמנס, משוררת ואקטיביסטית טרנסג'נדרית, שחורה ונשאית HIV. בלאנקו גילמה בקליפ את ז'אן ד'ארק והוכיחה שמדונה היא הכי עכשווית ו־Woke שאפשר. במקביל הקליפ ריפרר ל"Like a Prayer" הנושן של מדונה, שכבר שם היה ישו שחור. אומנם בניינטיז כוונתה הייתה ליצור פרובוקציה ולעצבן את הכנסייה, אך בהסתכלות עכשווית ניתן לראות גם את הקליפ ההוא של מדונה, מלפני 30 שנה, כעיסוק בפוליטיקת זהויות.

מדונה (צילום: אורית פניני)
מדונה (צילום: אורית פניני)


ההתחלה של הסוף? 
מדונה יצאה מאלבום גיל 40, אלבום גיל 50 ואלבום גיל 60 בכבוד. אבל מאז האלבום האחרון עברו שלוש שנים ומגיפה עולמית אחת, ומדונה מתחילה לעורר סימני דאגה. את האלבום האחרון היא קידמה בין היתר בראיון בתוכנית האירוח של גרהם נורטון, שבה נראתה קצת מתנדנדת ומבולבלת. וגם אצלנו באירוויזיון, כזכור, היא לא הייתה בשיאה.

במאי 2019 התקיים האירוויזיון בגני התערוכה בתל אביב. מדונה הגיעה כאורחת הכבוד, אך ההופעה שלה סומנה כמפח נפש. לא רק שהיא התקשתה מאוד לרדת במדרגות הרבות שהיו חלק מהופעתה, היא גם זייפה כמו ילד בבר מצווה. בחדשות כאן 11 סיכמו את הופעת האורח של מדונה באירוויזיון בזו הלשון: “הופעתה של מלכת הפופ באירוויזיון הייתה אמורה להיות אחד מרגעי השיא שלו, והיא אכן הפכה למדוברת מאוד, אבל בעיקר כמושא לעג. כמיליון וחצי דולר הושקעו בהופעתה של מדונה, כבר בת 60, שהובאה במיוחד עם צוות ענק וטונות של ציוד, אבל מה שייזכר ממנה יותר מכל הוא כנראה רצף הזיופים הצורמים בלהיט הגדול שלה 'Like a Prayer'. בכלי התקשורת בעולם לא נשארו אדישים למופע השנוי במחלוקת, ויש אפילו שהכריזו בעקבותיו על תחילת סופה של הקריירה המפוארת של אחת הזמרות המצליחות בכל הזמנים".
ואכן, העיתונות העולמית קטלה את מדונה ללא רחמים אחרי ההופעה הזו. גם מארגני האירוויזיון העולמיים לא התלהבו מהעובדה שמדונה דחפה מסר פוליטי בהופעתה (שני רקדנים עם דגל ישראל ודגל פלסטין על גבם הלכו יד ביד) - דבר שמנוגד לתקנון האירוויזיון. בימים שאחרי המופע מדונה ניסתה להסיט את הדיון מהזיופים שלה, ולהתמקד במסר האחווה והשלום שהיא ניסתה להביא. 

אבל ביזיון באירוויזיון הוא לא מה שיגמור את הקריירה של מדונה. מבחינה עסקית, נראה שהיא עדיין יודעת מה היא עושה. ביום הולדתה ה־63, שחל באוגוסט 2021, הודיעה שהיא חוזרת לחברת וורנר, שעומדת להוציא הוצאות מחודשות של אלבומיה ולחגוג לה 40 שנות קריירה. באוגוסט האחרון יצא בוורנר אוסף רמיקסים מפואר של מדונה ששמו "Finally Enough Love: 50 Number Ones". כשמו כן הוא - אלבום המאגד יחדיו רמיקסים ל־50 הלהיטים שלה שהגיעו למקום הראשון במצעד הדאנס של בילבורד. לפני שנתיים הגיעה מדונה בפעם ה־50 לראש מצעד הדאנס עם שירה "I Don't Search I Find" מהאלבום "Madame X", ובכך שברה (עוד) שיא והפכה לאומן עם הכי הרבה שירים שהגיעו למקום הראשון במצעד כלשהו של בילבורד. 

מדונה (צילום: רויטרס)
מדונה (צילום: רויטרס)


כדי לקדם את האוסף, מדונה התראיינה אצל ג'ימי פאלון. אומנם הפעם היא לא זחלה על השולחן שלו וחשפה את עכוזה - כפי שעשתה כשהתארחה בתוכנית בפעם הקודמת - אך היא הקפידה להדגיש שהיא אופנתית וצעירה כתמיד. שערה היה ארוך, חלק ובלונדיני עם שביל באמצע - כמו של מיטב כוכבניות השעה. וכפי שסיפרה לפאלון, היא קנתה לעצמה ליום ההולדת גרילז חדשים. כן, גרילז. לא מדובר במנגל, אלא בתכשיטי שיניים הלקוחים במקור מאופנת ההיפ הופ. מדונה, כמו כוכבים אופנתיים רבים אחרים, מקשטת את שיניה בתכשיטים כבר שנים. מכיוון שאנשים שמרניים ומיושבים ואיגוד רופאי השיניים האמריקאי מזדעזעים מהטרנד, מדונה לא תפספס הזדמנות להשוויץ בשיניה המנצנצות.
יוצאת מהארון.

אולי יש כמה דברים שמדונה עושה כדי להישאר צעירה. האחד קשור לפלאי הרפואה המודרנית, השני קשור לבחירות אופנתיות, והשלישי קשור לעובדה שהיא מדונה והיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה. ומה שהיא רוצה זה לצאת עם בחורים צעירים. מאוד־מאוד צעירים. מדונה מאז ומעולם יצאה - והתחתנה - רק עם גברים הצעירים ממנה. ככל הנראה וורן בייטי, המבוגר ממנה ב־21 שנה, היה היוצא מן הכלל. בעלה הראשון, שון פן, צעיר ממנה בשנתיים; בעלה השני, גאי ריצ'י, צעיר ממנה בעשר שנים; וקרלוס לאון, אביה של בתה לורדס, צעיר ממנה בשמונה שנים. 
אחרי שהתגרשה מגאי ריצ'י, טענו מדורי הרכילות כי ניהלה רומן קצר עם כוכב הבייסבול אלכס רודריגז הצעיר ממנה בסך הכל ב־17 שנה. אבל מאז היא לא מבזבזת את זמנה על גברים מבוגרים. העיתונות הזרה עשתה את כל החישובים שצריך ועדכנה אותנו שמאז רודריגז (אם הרומן הזה אכן התרחש, הוא היה ב־2008) מדונה לא יצאה באופן פומבי עם אף בחור שלא צעיר ממנה במינימום 28 שנים. 

מדונה ושון פן (צילום: רויטרס)
מדונה ושון פן (צילום: רויטרס)


לאחרונה דווח שהיא יוצאת עם הדוגמן אנדרו דארנל בן ה־23, הצעיר ממנה ב־41 שנה, והצעיר בשנתיים מבתה לורדס. לפני זה יצאה במשך שלוש שנים עם הרקדן אהלמליק וויליאמס, הצעיר ממנה ב־36 שנה, שאותו לקחה לטיול מסביב לעולם במטוס פרטי, יחד עם שלל ילדיה. אביו של אהלמליק גם הוא צעיר ממדונה, אבל לא הייתה לו בעיה עם הרומן. מ־2017 עד 2019 יצאה מדונה עם הדוגמן קווין סמפאיו הצעיר ממנה ב־28 שנה. לפני כן יצאה במשך תקופה ארוכה עם הדוגמן אבובאקר “ברוקלין" סומהורו האנגלי, שנולד בחוף השנהב, שאף עבר לגור איתה. רשימת הבויפרנדס הצעירים ממנה בסביבות 30 שנה עוד ארוכה מאוד, אך לא מאוד מעניינת. זה רקדן שרירי ואקזוטי, ההוא דוגמן שרירי ואקזוטי - הבנתם את הנקודה. 

אך בין כל הבחורים הצעירים השתחלה לה לחייה של מדונה גם בחורה צעירה: הראפרית הדומיניקנית טוקישה בת ה־26, שאליה נקשר שמה של מדונה בחודשים האחרונים. השתיים שיתפו פעולה מוזיקלית, הוציאו קליפ שבו הן מתמזמזות קשות ופרסמו תמונות שלהן מתנשקות. כשהופיעו ביחד באירוע של שבוע הגאווה של ניו יורק, הן רקדו ביחד בצורה פרובוקטיבית, התנשקו על הבמה, וטוקישה קירבה את פניה לאזור חלציה של מדונה. בלי קשר לאותה טוקישה, באוגוסט האחרון העלתה מדונה תמונות שלה מתנשקת עם שתי בחורות באוטו בזמן חגיגות יום ההולדת ה־64 שלה באיטליה. ואז, באוקטובר השנה, היא פרסמה סרטון בטיקטוק שגרם לסערה אינטרנטית שפירשה אותו כיציאה מהארון. 
בסרטון נראתה מדונה בשיער ורוד זורקת זוג תחתונים לפח ממרחק מה, עם הכיתוב “אם אני מפספסת, אני גיי". כמובן שהיא פספסה. אף על פי שהיא תמיד עודדה התנסויות מיניות מגוונות ומעולם לא היססה להתנשק עם אישה על במה - כולם זוכרים את הנשיקה המפורסמת עם בריטני ספירס - ככל הידוע, למדונה מעולם לא הייתה מערכת יחסים רצינית עם אישה, לכן לא ברור על מה היא בדיוק דיברה. כבר התרגלנו שבדרך כלל מדונה סתם מקשקשת. והיא ללא ספק תמשיך לקשקש. מבחינתה, כל עוד מדברים עליה - ולא חשוב מה אומרים - הכל טוב.  

מדונה ובריטני ספירס (צילום: רויטרס)
מדונה ובריטני ספירס (צילום: רויטרס)