דנה רון, אחת הדיירות הכי זכורות באח הגדול שהתמודדה בעונה השלישית של הריאליטי בזכיינית קשת הזכורה בעיקר בגלל פליטת הפה השערורייתית של האח הגדול עצמו יורם זק, משיבה מלחמה ושבע שנים אחרי תובעת את הזכיינית קשת, את עורך התוכנית יורם זק ואת המפיק אלעד קופרמן בתביעת ענק של למעלה משני מיליון וחצי שקלים שהוגשה למחוזי בתל אביב. רון מיוצגת על ידי עודד גיל ועורך הדין הפלילי הנודע ששי גז שלא נוהג לטפל בתיקים אזרחים למעט בתיק שלה שלטענתו הוא חריג בתולדות התקשורת הישראלית.

בתביעה שהוגשה טוענים עורכי דינה של רון "כתב תביעה זה מתייחס לאחד המקרים החמורים ביותר של ביזוי, השפלה והכפשה של משתתף בתוכנית טלוויזיה שאירע אי פעם בישראל. מדובר בהטרדה מינית קיצונית בחומרתה שבמסגרתה הושפלה התובעת למול עיניהם של כמיליון וחצי צופים בתכנית האח הגדול". עוד מתוארת ההטרדה המינית שחוותה רון כבר מתחילת דרכה עוד בשלב האודישנים וכך נכתב בכתב התביעה: התובעת הוזמנה עם מועמדים נוספים לראיון והציגה את עצמה בפני הנתבע.

20% נכות לצמיתות הנובעת כתוצאה מהאירועים. דנה רון. (צילום: יח"צ)
20% נכות לצמיתות הנובעת כתוצאה מהאירועים. דנה רון. (צילום: יח"צ)



כבר במהלך הראיון הראשוני פנה הנתבע לתובעת בלשון בוטה וגסה במיוחד ובין היתר שאל אותה:

"את יודעת שאת כוסית"?
"יש לך בעיה עם המילה כוס"?
"שאת שוכבת עם החבר שלך את לא אומרת לו – תיגע לי בכוס"?

התובעת הייתה בהלם לנוכח הדברים הנ"ל אך הניחה כי מדובר ב"אודישן" שמטרתו לזעזע אותה ולמתוח את גבולות יכולתה." עוד נכתב בכתב התביעה "בשלב הבא התובעת נדרשה לעבור "אודישן" נוסף במקום שמדמה את "חדר "האח הגדול"". באותו שלב נשאלה התובעת על ידי הנתבע האם יש סיכוי כי תנהל רומן עם מי ממשתתפי התכנית וענתה לו כי היא מצויה ביחסי זוגיות ארוכים ויציבים ואין כל סיכוי שתנהל רומן שלא במסגרתם.

עוד נטען בכתב התביעה שההטרדה והביזוי המשיכו בפליטת הפה הידועה של זק מיד לאחר שהנתבע אמר: "ערב טוב דנה, יש לך חצי דקה לפנות אל הצופים בבית ולשכנע אותם למה את זו שרוצה שאני אשחק לה עם הבולבול בין השדיים", התובעת שכאמור לא שמעה את מה שאמר הנתבע מאחורי גבה ביקשה מהנתבע עזרה במציאת המילים הנכונות ואמרה: "תעזור לי, תן לי עצה האח הגדול, מה אני צריכה להגיד?" הנתבע השיב לתובעת בקול השמור לחדר המיטות: "להתחנן"!

פותחת שנה עם תביעה של מיליונים. דנה רון ובן הזוג יריב נתי. (צילום: אור גפן)
פותחת שנה עם תביעה של מיליונים. דנה רון ובן הזוג יריב נתי. (צילום: אור גפן)





הנתבע לא עצר בכך ואמר לתובעת שנשענה על מרפקיה קדימה: "נראה לי שתסתדרי", כשהזדקפה התובעת בפליאה ומשכה את חולצתה לאחור אמר: "למשל מה שעשית עכשיו עם החולצה לא יעזור", תוך שהוא מנסה לשכנע אותה להנמיך את מחשוף החולצה בטענה שזה ישכנע את הצופים שלא להדיחה. עוד צויין בתביעה כי : "ההטרדות המיניות מצידו של הנתבע נמשכו כך למשל אמר הנתבע לתובעת מספר פעמים בחוסר רגישות, "איזה מזל היה לי שאמרתי בולבול ולא זין". הנתבע שאל מספר פעמים את התובעת," תגידי את האמת, לא לקחת את זה כמחמאה"? כמו כן, באחת השיחות, שהנתבע התקשר לתובעת אמר לה הנתבע "נראה לך שאם זו לא היית את הייתי אומר את מה שאמרתי?"

בכתב התביעה הוגשה חוות דעת מקצועית מטעם פרופסור פניג שקבע כי לתובעת 20% נכות לצמיתות הנובעת כתוצאה מהאירועים. עו"ד ששי גז מסר: "מרשתנו חוותה הטרדה מינית בוטה לעיני המצלמות. היא בוישה והושפלה בפרהסיה למול בני משפחתה, חבריה וכל עם ישראל, על ידי העורך הראשי של התוכנית. מרשתנו הוטרדה על ידי הדמות שאמורה להוות "האח הגדול", "היד שמאכילה אותה", "האוזן הקשבת", "הקשר לעולם שמחוץ לבית", אשר שלטה עליה ביד רמה, באופן מוחלט ואבסולוטי. יורם זק ניצל לרעה את יחסי המרות ומעמדו, ואת היותה של מרשתנו כלואה בבית הפוגע, מבודדת, חשופה וחסרת ישע. בכך מרשתנו נפלה קורבן לחילול כבודה, פרטיותה ונשיותה וכן חוותה פגיעה רגשית ונפשית בלתי הפיכה.מרשתנו נפלה קורבן בידיו של יורם זק, אולם אין בכך די.היא נפלה קורבן בידיה של הזכיינית "קשת", שפרשה חסות על המעשים החמורים הפליליים ובמקום לקחת אחריות ולגנותם בכל תוקף, "קשת" טייחה את הפרשה, ניסתה למזער את חומרתה והמשיכה להעסיק את הפוגע ללא כל ענישה ממשית".

האח הגדול לשעבר. יורם זק ועומרי בן נתן (צילום: אינסטגרם)
האח הגדול לשעבר. יורם זק ועומרי בן נתן (צילום: אינסטגרם)

"היא נפלה קורבן בידי הריאליטי, התקשורת והרשתות החברתיות. היא הופקרה ונזנחה רק לשם טשטוש הפרשה וגריפת רייטינג, בכל מחיר. עד היום מרשתנו מתמודדת עם הפגיעה האנושה והשלכותיה ואילו יורם זק הושעה ליומיים בלבד ושב לעבודתו. מרשתנו לא קיבלה כל הצעה לטיפול פסיכולוגי, תמיכה נפשית או פיצוי מצד הגופים שהיו אחראים עליה. נהפוך הוא - הם ניצלו את מצבה הנפשי של מרשתנו ויחסי התלות שלה בהם לרעה ובאופן בלתי נתפס ביקשו את תמיכתה לסנגר עליהם ולומר לתקשורת כי מדובר ב"הערה פוגענית" בלבד. למעלה מכך, ההטרדות נמשכו והתגברו (כמפורט בתביעה גופה) ומרשתנו אף הפכה למושא ללעג בתוכנית של הזכיינית "ארץ נהדרת".מדובר בחציית קווים אדומים.בעידן שבו חיינו חשופים לעיני כל, דנה רון מייצגת את כולנו. על בית המשפט והציבור כולו להעביר מסר חד וברור כי יש להוקיע את המעשה הנתעב, כי רייטינג איננו חזות הכול וכי לא ניתן להשיגו בדרכים דורסניות והרסניות, על חשבון זכויות הפרט. בל ניתן לדנה רון ליפול קורבן בפעם הנוספת לחילול כבודה והפעם מידינו כחברה ולתת לפוגעים לצאת נשכרים. מחובתנו להביא למיצוי הדין עם הפוגעים ולפעול למען זכויותיה ולמען הצדק. "

מהפקת "האח הגדול" נמסר בתגובה: "רגע לפני ההתיישנות, מנסה דנה רון לזכות שוב בכמה רגעי תהילה על גב טענות ממוחזרות. בחודש האחרון פנו עורכי דינה להפקה בניסיון לקבל סכום דמיוני. משלא נענו לדרישה הסחטנית, בחרה שוב לפנות ל'ידיעות אחרונות'. יודגש כי טרם קיבלנו את כתב התביעה שהוגש לבית המשפט. בינתיים, נאחל לה שנה טובה".