זה כעשור ש"האח הגדול" היא התוכנית הפופולרית ביותר על המסך שלנו. אבל לפופולריות הזו יש מחיר, שלא תמיד מי שמשלמים אותו הם הדיירים, אלא דווקא בני משפחותיהם. בלי להתכוון לכך, בזמן שהם חושפים את הקרביים מול עשרות מצלמות המתעדות אותם 24/7, גם בני המשפחה ומקורביהם שבחוץ נאלצים להתמודד עם החשיפה שכלל לא ביקשו לעצמם. מלבד החשיפה עצמה, הם לעתים סופגים הכפשות ואיומים ברשתות החברתיות.

לאורך השנים בהן סיקרתי את "האח הגדול" ועקבתי מקרוב אחרי הדיירים, בני משפחותיהם והמעריצים, הופתעתי בכל פעם מחדש מרמת האמוציות הגבוהה והמעורבות של הצופים. בכל עונה אני מקבלת אינספור פניות מבני המשפחות והמקורבים שמתקשים להתנהל מול הבריונות ברשת ומבקשים לקבל עצה או אוזן קשבת. לא פעם אלה משפחות מגוננות שיעשו הכל למען יקיריהם שנמצאים בבית האח הגדול ומוצאים את עצמם עוצרים את שגרת חייהם, מתקשים לתפקד בעבודה וקמים בכל בוקר להתמודדות חדשה. גם בעונה הנוכחית קיבלתי פניות של הורים נסערים שנתקלו בבריונות ברשת.

מגי טביבי, אחת הדיירות הבולטות העונה, ספגה מתקפה קשה ברשתות החברתיות. זה התחיל מהשמצות, גידופים וכינויי גנאי כמו "מגיפלצת" והגיע עד לאיומים על חייה ועל חיי בני משפחתה. טביבי החליטה להגיש תלונה במשטרה. "כשהייתי בתוך הבית שיערתי לעצמי שאני אקבל ביקורת קשה, אמרתי לעצמי שעם כל ביקורת אני אתמודד בסוף, ואין לי בעיה גם להגיב בהתאם", אומרת טביבי, "אבל הדאיג אותי איך המשפחה שלי תקבל את זה ומה תהיה עוצמת הפגיעה בה. כשיצאתי מהבית למציאות החדשה הבנתי שהאדם שהכי קרוב אלי, אמא שלי, ספג כמויות מרושעות של תגובות שליליות. היא נאלצה להתמודד עם זה לגמרי לבד. ראיתי את אמא שלי יושבת ובוכה, כאב לה שאני צריכה להיחשף לכל הרפש הזה, כאב לה שהדברים האלה נאמרים על הבת שלה ולא מייצגים שום מציאות. אני חייבת לציין שאני זוכה לאהבת קהל וזה מחזיק אותי על הרגליים ומבינה שיש כן אנשים טובים בדרך, אבל אני גם נאלצת להתמודד יום יום עם הודעות בוואטסאפ וברשתות שכל כולן השמצות והשפלות. אני סופגת על ימין ועל שמאל קללות. כל מיני אמיצים שמרשים לעצמם להגיד כל מה שעולה בדעתם ויש להם לגיטימציה מלאה לשפוט, גם אם זה עובר כל גבול. בואו, כנסו שנייה לנעליים שלי, אתם לא יודעים מה עובר עלי. מתקשרים אליי ממספרים חסויים ומאיימים שירצחו אותי, שיפגעו בגוף שלי פיזית, שיפגעו במשפחה שלי, שישרפו לי את הבית. האמת שפה זה כבר ממש מתחיל להדאיג אותי אבל אני לא יכולה להסתגר ולהתחבא בבית. כן, אני חוששת ומתכוונת ללכת למשטרה להגיש תלונה כי זה עבר כל גבול והמשפחה שלי בתוך כל זה. אני הולכת ברחוב ויש אנשים שאני לא מבינה איך יש להם את התעוזה לצעוק לי 'יא בוגדת, יא בוגדת'. אתה יודע איך אתה נכנס לבית, אבל אתה לא יודע איך אתה יוצא משם. ויתרתי על האנונימיות שלי אבל לא עלה בדעתי שאחשף לכל כך הרבה שנאת חינם ושהמשפחה שלי תאלץ לשלם מחיר כזה כבד. אם הייתי יודעת אולי הייתי חושבת פעמיים לפני שאני נכנסת".


מגי טביבי וישראל אוגלבו (צילום מסך)
מגי טביבי וישראל אוגלבו (צילום מסך)

ג'ולייט טביבי, אמא של מגי שגידלה את שני ילדיה בגפה, שוחחה עמי במהלך שהותה של מגי בבית ולא יכלה להסתיר את הכאב הגדול שהיא חווה בעקבות התגובות הקשות ברשת, שרובן מתייחסות לקשר של בתה עם הדייר ישראל אוגלבו ולחבר שנותר בחוץ. "לא האמנתי שאאלץ להתמודד עם תגובות כל כך קשות, אנשים שוכחים שמאחורי מגי יש משפחה שצריכה להתמודד עם כל הרוע הזה", סיפרה ג'ולייט בבכי, "בהתחלה שתקתי, רק קראתי את כל הרוע שאנשים כתבו עליה 'בוגדנית, שקרנית'. כל כך קשה לי לשמוע את הדברים הללו על הבת שלי. אני לא ישנה בלילות, מתקשה לעבוד בימים. אני לא מכירה את התחום הזה ואת התקשורת ולא ראיתי בעבר את התוכנית, ואני לא יודעת איך להתמודד עם כמות השנאה הרוע והגועל שיוצא מאנשים. מגי היא ילדה טובה שעוזרת לכל כך הרבה אנשים ועושה דברים נפלאים למען אחרים. אני מאוד גאה בה ועומדת מאחוריה ומאחורי ההחלטה שלה להיכנס לבית הזה, היא בסך הכל רוצה לבנות את העתיד שלה".

 

A post shared by M A G G I E (@maggie_tabibi) on


צעד אחד רחוק מדי

גם משפחתו של הדייר רועי קורנבלום, שמנהלת את דף המעריצים שלו הגישה תלונה במשטרה בעקבות איומים על חייהם ועל חייו של קורנבלום, שעדיין שוהה בבית האח. בין היתר הזכירו בני המשפחה איומים כדוגמת "כשהוא ייצא אנחנו נתפוס אותו בפינה חשוכה ונרביץ לו עם אלת בייסבול" ו"נשפוך לו חומצה על הפנים”. אמו, אסנת קורנבלום, בחרה לשתף אותנו בתחושותיה: “השיימינג על רועי כולל קללות וגידופים, איומים לפגיעה פיזית ואיומים על חייו שהועברו לטיפול משטרתי. התחושה שלנו כמשפחה היא של אכזבה, כי מדובר בשפל מוסרי. מעולם לא נתקלנו בכזו תופעה ולא תארנו לעצמנו כמה היא כואבת, עד שהגיעה לחצר ביתנו. התחושה היא שאתה צריך להילחם בכוחות רשע שידם קלה על המקלדת ואין דין ואין דיין, ממש עיר ללא שריף. התחושה היא של עליהום, לינץ'. רועי שונה בנוף של האח הגדול, הוא לא רב ולא מתלהם. הוא מביא איתו איכויות רבות של סובלנות כלפי האחר, הקשבה, נועם, תשומת לב לעוולות חברתיות; ולצערי, הקהל בוחר להגיב בדרך שאין לה מחילה. התפתחה תרבות ברשתות החברתיות שמפרשת זאת כחסרון. חייבים לחוקק חוק שיגן על אנשים ברשת כי זה ממש בלתי נסבל ופוגע בצורה קשה מאוד בבני המשפחה”.

רועי קורנבלום ואמו אסנת (צילום פרטי)
רועי קורנבלום ואמו אסנת (צילום פרטי)


סמואל חגאי,
ששהה חודש ימים בבית וכבר הספיק לחזור לביתו ולשגרת חייו שבניו יורק, סיפר: "המשפחה שלי ראתה המון תגובות קשות שכוללות קללות והעלבות ברמות האישיות, זה לא פשוט לדעת שהם ספגו את זה בשבילי, ושאין לי דרך לגונן עליהם ולהתגונן בזמן שאני סגור בתוך הבית. אנשים צריכים לקחת את הדברים בפרופורציות, הרשתות החברתיות מפוצצות בשנאה כלפי הדיירים. הם צריכים להבין שכולנו בני אדם, אף אחד לא בא לעשות משהו רע לאף אחד".


שמעון זק
, מנהל קמפיין רשתות של דיירי האח הגדול כבר מספר עונות, מי שקידם בין היתר את הקמפיין של המתמודדת לשעבר, שני גולדשטיין, ומקדם העונה את הקמפיין של הדייר אליאב רחמים, משתף בתחושותיו הקשות: "פתחתי פורום שמורכב מכל משפחות הדיירים ותומכיהם ומשמש את כולם לצורך קידום הדייר שלהם. בתחילת העונה הנוכחית בחרתי בדייר בשם ישראל אוגלבו, אבל לאחר כשבוע של צפייה בהתנהגותו הבנתי שזו לא הדרך שלי, ושאני לא מתחבר אליו. זכותי, נכון? אך לאחרים זה הפריע והתחילו להפיץ עלי שמועות, קריאות נאצה, הפכו אותי לשמאלני ואפילו השתמשו במחלתה של אשתי, באנורקסיה, כשטענו שאני משתמש במחלה שלה בשביל שירחמו עלי. אנו עובדים ללא כל תמורה כצוות במשמרות 24/7 וחוסמים את הקבוצה מתגובות וביקורות קשות אך לצערי הרב יש מחנות של קבוצות דיירים שלקחו את זה צעד אחד רחוק מדי והגיעו איומיים על חיי, השפלות, סחיטה והסתה כנגדי".

"כמו באיראן"

לירז אסייג (צילום: אביב חופי)
לירז אסייג (צילום: אביב חופי)

לירז אסייג, דיירת בולטת נוספת העונה, ספגה גם היא בריונות ברשת. "אני נכנסתי לבית כמישהי מוכרת, הייתי מאוד פעילה בכל מה שקשור לדימוי גוף והובלתי את זה", היא מספרת, "אני הדוגמנית השמנה שהופיעה בשלטי איילון. כבר אז נחשפתי לתגובות מרושעות וקיבלתי ריקושטים, זה לא משהו שזר לי וידעתי שזה יבוא עכשיו עם הכניסה שלי לבית האח ובווליום גבוה. ידעתי למה אני נכנסת וידעתי שבחוץ זה יגרור תגובות קשות. אבל לצערי, גם המשפחה שלי והאנשים הקרובים אליי נאלצו להיחשף לזה, אפילו יותר ממני. אנחנו נכנסים לבית ומשאירים אותם להתמודד עם הכל לבד. זה הגיע למצב שאחותי אביגיל בת ה־25 כבר לא יכלה לשאת את זה יותר. היא קיבלה את זה במסה לפנים, זה ממש צרם לה אז היא הרגישה שהיא חייבת להגיב. היא העלתה סרטון שהפך במהרה לוויראלי בו היא אומרת די לבריונות, די לכל אלה שידם קלה על המקלדת, תפסיקו לכתוש ולצלוב. היא נחשפה ברשתות לכינויים, גינויים ותיאורים מבישים בכל הנוגע לנראות שלי ולאוכל שאני אוכלת, הערות שהן לא לעניין ולא פשוט להכיל אותן. זה לא עניינו של אף אחד מה יש לי בצלחת. אנחנו בשנת 2018 וזה נראה כאילו אנחנו חיים באיראן, במשטר חשוך".

גולן אלגרבלי, חברו הטוב של ישראל אוגלבו ושותפו לדירה, מקדם אותו ברשתות החברתיות. הוא קיבל מאוגלבו את הססמה שלו באינסטגרם והוא מתפעל לו את החשבון האישי. "לפני שהוא נכנס לאח היו לו 324 עוקבים באינסטגרם וכרגע הוא עומד על 65 אלף", הוא מספר, "אני קורא בכל יום תגובות קשות וזוכה לקבל איומים על החיים שלי בגלל שאני עוזר לקדם אותו, אני מקבל 1,700 הודעות ביום מצופים בתוכנית, חלקן טובות וחלקן לא. כשאני קורא תגובות קשות, או רואה לשון הרע בפרופיל של ישראל או שלי, אני ישר מוחק וחוסם אותם. אני עושה כל מה שאפשר בכדי לקדם אותו, העיקר שהוא יצליח ויצא משם טוב ויצא אחרון. הוא הולך עם האמת שלו ואומר הכל בפנים, הוא לא מזייף. מנסים להריץ ברשתות כל מיני הכפשות וסיפורים אישיים על המשפחה שלו ועליו בכדי להכתים את שמו וסיכוייו, ואני נאלץ להתמודד מול כל הרוע הזה, פשוט אין מילים”.

גולן אלגרבלי וישראל אוגלבו (צילום פרטי)
גולן אלגרבלי וישראל אוגלבו (צילום פרטי)

תמי מונטג פרשה העונה מבית האח לאחר שבנה שון נזקק לה. "למזלי, התגובות עלי היו חיוביות מאוד", היא אומרת, "התגובות הפחות נעימות היו לדעתי בעיקר מנערים ונערות ופחות מאנשים בוגרים. אני לא קוראת טוקבקים כי אני לא מעוניינת להיחשף לדברים פוגעניים. היות שאין לי משפחה, ושון לא קורא טוקבקים, אז החברות הטובות שלי הגיבו לכל תגובה מרושעת שהן נחשפו אליה ברשתות והן נלחמו בשבילי. אחרי הסיפור של אמא שלי נחשפתי להמון רוע ברשת, בעיקר מפרופילים חסויים. אם זה אנשים רעים אני ישר חוסמת אותם".


"זה רק משחק"

"יש תגובות שקשה לקרוא, זה פוגע מאוד", אומרת גם רבקה כהן רחמים, אחותו של הדייר אליאב, שנאבקת במחלה קשה. "אני ואחי שומרים על ההורים שלי וממדרים אותם מהתגובות הקשות. זה לא נעים לקרוא דברים כאלה על הילד שלך. אנחנו גם לא מגיבים בחזרה בכדי לא לרדת לרמה. באנו מאהבה ואנחנו מקבלים דעות שונות ולא מתלכלכים. זה לא פשוט, אחותי בת ה־15 רוצה להגיב כי היא קטנה ואמוציונלית אבל אנחנו עוצרים אותה ומסבירים לה שיש אנשים עם דעות שונות ואנחנו צריכים לקבל את זה. לא כולם צריכים לאהוב את אליאב, עד כמה שזה קשה לשמוע. כותבים עליו שהוא תיש בגלל הזקן הקטן, יש מילים שקשה לי לחזור עליהם, קשה לחזור על שמות הגנאי שהוא מקבל ברשתות וזה ממש לא נעים לקרוא ולראות, אבל המזל הגדול שיש קבוצה שנקראת האמת הבלתי מנוצחת ויש שם 21 אלף איש ושם אנחנו זוכים לתמיכה ופרגון. אנחנו משתדלים להתעסק בטוב כי לרע אין גבול".

אליאב רחמים עם אחותו ובעלה (צילום פרטי)
אליאב רחמים עם אחותו ובעלה (צילום פרטי)

כהן רחמים לא בחרה להיכנס בעצמה לאח הגדול ולחשוף את חייה, היא אפילו הסתירה את המחלה ממנה היא סובלת מבני המשפחה, אבל ברגע של שבירה, חשף אליאב שאחותו חולת סרטן. "רגע לפני שאליאב נכנס, ידעתי מה מצבי וידעתי לאיזה סיר לחץ הוא נכנס", היא מספרת. "אמרתי לו שאני נותנת לו את הגיבוי המלא וגם הוספתי 'אם אתה צריך לפרוק - תפרוק ואני אתמודד עם זה בחוץ'. כל צופי האח הגדול, ויתרה מכך, כל המשפחה שלי גילתה דרך המסך על המחלה. המשפחה הרחבה לא ידעה מזה, מיד קיבלתי טלפונים 'איך לא סיפרת, איך לא אמרת'. הוא חשף את זה יום לפני שסיימתי את כל התהליך, הכימו וההקרנות האינסטנסיביים שעברתי ואליאב תמיד בא איתי, והיה שם כל הזמן. מבלי שרציתי או תיכננתי נחשפנו ובאופן מפתיע הרגשתי הקלה כי אנחנו לא צריכים יותר להתחבא, אני יכולה להסתובב איך שאני רוצה, עכשיו לא ישאלו אותי יותר שאלות, למה אני נראית ככה. זה השיעור שכנראה הייתי צריכה לעבור כי אני אדם שלא משתף ולא מדבר. אליאב לא יודע אבל אני ברוך השם בסדר, יש לי עוד תקופה ארוכה של החלמה".

יורי בן יעקב, אביו של הדייר תומר רוטשילד, הפך להיות מאוד פעיל בקבוצות השונות ונאבק מדי יום בעלבונות שבנו סופג. בין כל התגובות היו כאלו שעברו את הגבול מבחינתו, כמו תמונות ערוכות ולעגניות של תומר שהופצו. בן יעקב מצא עצמו פונה לכל המטקבקים המרושעים בתחינה לחדול מהדברים הקשים ופרסם פוסט ברשתות. "בשבוע האחרון בפרט נכתבים ונרשמים דברי שקר על בני תומר", כתב, "דברים אשר גורמים מועקה קשה ואף צער רב לי ולאמו של תומר... במעמד זה אבקש להדגיש ולהזכיר כי מאחורי כל פוסט עומדת משפחה שצריכה לספוג ולהתמודד עם הביקורות. אני מבין שלכל אחד יש את הפייבוריט שלו אבל בואו נתנהל בכבוד אחד כלפי השנייה, אנחנו בסך הכל בני אדם, אל תשכחו - זה רק משחק".

תומר רוטשילד עם אביו יורי (צילום פרטי)
תומר רוטשילד עם אביו יורי (צילום פרטי)

"קראתי תגובות נוראיות ובהתחלה הגבתי לכולם", מוסיפה חנה אזולאי, אמה של הדיירת סימה בכר. "אבל כשהבנתי שזה רק הולך ומתפשט כמו אש בשדה קוצים, החלטתי שאני לא מגיבה יותר. גם ביקשתי מהמשפחה שלא יתייחסו לתגובות הקשות ולא יקראו אותן. פתאום קיבלתי טלפון מחוקר פרטי שהתחיל לשאול אותי דברים אישיים וניתקתי לו את השיחה. אני עוברת ימים לא פשוטים. לקרוא תגובות שקריות, קשות ונבזיות על הבת שלי זה ממש קשה, בעיקר כשאלו דברים שלא היו ולא נבראו".

סימה ואמה חנה (צילום פרטי)
סימה ואמה חנה (צילום פרטי)

מרשת נמסר בשם חברת הפקת “האח הגדול”: “הפקת האח הגדול עושה כל שביכולתה לשמור על דיירי הבית, כמו גם על בני משפחותיהם, ומצרה על כל הבריונות, החדירה לפרטיות, ההאשמות והשיימינג שנעשים ברשתות”.