לחזי דין נמאס מכל הקוסמים שמחפשים להסתתר מאחורי שמות התואר המפוצצים למקצוע: אמן אשליות, אמן על־חושי, אמן מנטליזם, אמן טלפתיה - מה לא ניסו בשביל לשנות את האריזה ולהעניק נפח ואיכות למקצוע שמבוסס כולו על הטעיה ושקר. דין, לעומתם, מתעקש להיקרא קוסם. "המקצוע קוסם מתפרש אוטומטית כז'אנר ילדותי, זה מיד מעלה קונוטציות של ימי הולדת לילדים ושפנים מהכובע", הוא אומר. "בשנים האחרונות העמיתים שלי העניקו שמות תואר ומילים נרדפות למקצוע. אני הרגשתי לא בנוח עם עצמי לשנות את זה. כבר מגיל 9 חלמתי להיות קוסם, ואני מרגיש שאני חייב להישאר נאמן לחלום שלי. זו גם הייתה ההתלבטות על בחירת השם לתוכנית: היה לי חשוב שישייכו אותי למילה קוסם, שאני לא מתבייש בה ולא מנסה להסתתר מאחורי אף מסיכה אחרת. לכן קוראים לתוכנית 'קסם אישי' - בעצם בחירת השם יש אמירה".

הערב (שני) תעלה בזכיינית קשת העונה השנייה של "קסם אישי". דין מגלה כי לא מעט אורחים מפורסמים ישתתפו בה בה, ובהם: איתן כבל, אחמד טיבי, זהבה גלאון, דר זוזובסקי, ירון ברלד, נועה קירל, מורן אטיאס, ג'ובאני רוסו ואורנה בנאי. "אני מגיע לאותם מפורסמים לאזור הנוחות בבית שלהם, ואנחנו מצלמים אותם בלי פילטרים ובלי לביים", הוא מספר. "גם בצילומים אני אומר להם 'חבר'ה, תזרמו, תעשו ותגידו מה שבא לכם. גם אם אתם חושבים שלא הצלחתי לעבוד עליכם, תגידו חופשי'.% 99 מהם יוצאים בסוף בלסת שמוטה".

חזי דין ונועה קירל (צילום: נועם חן)
חזי דין ונועה קירל (צילום: נועם חן)



אז אתה מודה שאתה בעצם עובד על כולנו?

"ברור. קסם זה בידור ולא יכולת על־ טבעית. אני עושה משהו שבמציאות מבחינה הגיונית לא יכול להתקיים, אבל יש לו טריק והסבר הגיוני. בסוף אני עושה נטו מופע בידורי, ולא על־חושי ולא עם כוחות מיסטיים".

נראה שיש מגמת שינוי, והקוסמים מקבלים כיום יותר הכרה מבעבר.

"בחו"ל הקוסמים נחשבים לסופר־טלאנטים גדולים. הם אמנים מוכרים ומפורסמים לכל דבר. בארץ פחות, אבל זה נמצא בתהליך. בשנים האחרונות אני ועמיתיי, כמו ליאור סושרד ונמרוד הראל, עבדנו קשה כדי להפוך את האמנות הזו למיינסטרים. קוסם יכול שתהיה לו תוכנית בפריים־טיים, ובמקביל הוא גם יכול להופיע באירועי ועדי עובדים ושאנשים יקנו כרטיס למופע קסמים שלו, בדיוק כמו שהלכו למופע של קטורזה ואדיר מילר בשישי ולכל סטנד־אפ אחר. אני מגדיר אותנו 'הזמרים המזרחיים החדשים' - הפכנו להיות מיינסטרימים ולגיטימיים. אנחנו כבר נמצאים בכל מקום".

חזי דין (צילום: משה נחמנוביץ')
חזי דין (צילום: משה נחמנוביץ')


מה זה אומר בכל מקום?

"בימי שישי, המופעים שלי כבר סולד אאוט שבועות קדימה. אני סגור בחברות ואיגודים באירועי חברות במהלך השנה וזה מגיע עם ערך מוסף של פעילות קידום מכירות של החברה. אני נבחרתי להופיע במופע המרכזי של האירוע השנתי של בנק הפועלים, קיבלתי תוכנית טלוויזיה בפריים טיים של קשת, מי היה מאמין. במשך שנים נלחמתי בשביל להכניס את הז'אנר הזה, וגם רואים ברייטינג שהתוכן הזה מעניין ומושך אנשים, וכן יש לו מקום וזה כן יכול לעבוד".

נראה שאתה בעצמך עוד לא מאמין ללגיטימציה שמקבל מקצוע הקוסמות.

"יכול להיות שהתרגלתי במשך כל השנים להצדיק את הקיום שלי כקוסם, ובגלל זה אני קם בכל יום ואומר 'לא ייאמן מה שקורה'. באמת מטורף השינוי שקרה לי לאחרונה. בסוף כל מופע שלי אני יוצא ללובי לקהל, אומר שלום, לוחץ יד ומצטלם עם 500 איש שהגיעו למופע. כיף לדעת שאנשים לקחו בייביסיטר והגיעו ושילמו כרטיס לבוא לראות אותי, זה לא מובן מאליו".

מתי הרגשת קפיצה משמעותית בקריירה?

"זה התחיל כשעשיתי את כל פעילויות האקסטרים: כששהיתי בקוביית קרח שלושה ימים בכיכר רבין ועמדתי על העמוד יומיים, והבאזז שזה יצר. הפינאלה של זה היא התוצאה של היום, שאני מחזיק תוכנית פריים־טיים בקשת שמביאה ממוצע של %17 רייטינג".


שרוף בחתונה

אחרי 37 שנות רווקות, נישא דין ביוני השנה לבחירת לבו, הלן בארי בת ה־30. השניים נישאו בחתונה אינטימית רווית סלבס, ובהם ח"כ אורן חזן, מרגלית צנעני ושלישיית מה קשור. דין ואשתו הטרייה, אשת חינוך במקצועה, עברו להתגורר ברחובות. "הייתי רווק מוצהר, ללא זוגיות בכלל. זה היה מבחירה ומרצון להגשים קודם כל את החלום שלי בקוסמות", הוא משחזר. "כרווק הולל במשך שנים הסתובבתי בחצי קריצה ברחובות תל אביב ועשיתי קסמים לכל מי שיכולתי. זה אחלה גימיק כדי להתחיל עם בחורות. את הלן פגשתי בבר כשעשיתי לה קסם, והתגובה שלה הייתה כל כך מבאסת שהיא הרסה לי את הקסם, דברים נפלו לי מהידיים והיא פשוט קמה והלכה והכריזה שאני הקוסם הכי גרוע שהיא ראתה בחיים שלה. מצחיק שדווקא איתה בסוף התחתנתי. היא הלכה ואחרי כמה ימים היא קפצה לי בפייסבוק ואמרתי 'יואו, איזה צירוף מקרים. זאת ההיא מיום חמישי שעשיתי לה פדיחות'. שלחתי לה הודעה, ומשם הכל התחיל. עכשיו אני במקום הנכון והכי נוח שיכול להיות".

(צילום פרטי)
(צילום פרטי)

לא הרבה יודעים, אבל הגעת לחתונה בפנים שרופות.

"שנים שאני עושה דברים מסכני חיים וקסמים מסוכנים, ובאחד הביצועים שעשיתי בצילומי התוכנית, ירקתי אש. זה היה בסוף הקסם, הגיע בהפתעה משב רוח והאש חזרה ישר לפנים שלי ונשרפתי. זה קרה בדיוק שלושה ימים לפני החתונה. סבלתי מכוויות בדרגה אחת. כשכוויות מחלימות הן מתייבשות והופכות להיות כהות, והגעתי לחתונה עם שני צבעים בפנים ומלא שלפוחיות. עשו עלי עבודה קשה של איפור ומייק־אפ. זה קטע לבוא שרוף לחתונה. למזלי, בגלל שזו חתונה בגיל מאוחר, לא עשינו עניין מהאירוע עצמו, אז גם אין לנו סרטוני חתונה ועד היום לא ראיתי תמונה אחת מהחתונה ואין לי מזכרת מהפנים השרופות, וטוב שכך".

איך אשתך הגיבה?

"היא כבר התרגלה, למדה לחיות עם זה. הלן נכנסה איתי לזוגיות והבינה מהתחלה עד כמה זה חשוב לי ועד כמה אני אוהב את המקצוע. כל הסביבה שלי, המשפחה והחברים, הבינו שהמקצוע הזה לא צפוי. מספר הפעמים שהייתי מאושפז בבית חולים בגלל קסמים הוא הזוי. הייתי מאושפז אחרי אתגר הקרח ואחרי העמוד. גם בתוכנית שצילמתי בערוץ 10 עשיתי קסם שלא אמור להיות מסוכן, שבו אני קבור, אבל כל האדמה שהייתה ספוגה במים קרסה עלי. בהתחלה חשבו בהפקה שאני לא יוצא כי לוקח לי זמן, עד שמישהו התעשת על עצמו והבין שמשהו לא מתנהל כמו שצריך. הוציאו אותי משם מעולף והנשימו אותי. כל זה צולם ותועד".

(צילום פרטי)
(צילום פרטי)

ליאור סושרד רשם הישגים מרשימים גם בזירה הבינלאומית. אתה לא שואף לשם?

"כבר יש לי הכרה בעולם. כמות התוכניות שעשיתי בחו"ל השנה היא אדירה.רק לאחרונה הובלתי תוכנית ב־BBC שקוראים לה Now You See it, ועושים עלי כתבות במגזינים בחו"ל. אבל תמיד כשמגיעה פנייה להופעה בחו"ל זה לא מספיק מאתגר אותי, כי אני מאוד ישראלי במהות שלי וקודם כל יותר חשוב לי להצליח כאן. הנסיעות והניתוק מהמשפחה זה מה שמפריע לי בעיקר. אני רוצה לעבוד פה בארץ. אני רואה את סושרד; הוא חי על מזוודות, ונדרש אופי מיוחד בשביל זה. אני מסתכל עליו ואומר 'וואו, אני לא מסוגל לעשות את זה, לא מסוגל לבלות על מזוודות'. במיוחד עכשיו, כשרק התחתנתי".

לאחרונה העלה דין לעמוד הפייסבוק שלו פוסט פוליטי שבו הביע את תמיכתו בראש הממשלה בנימין נתניהו. הפוסט הוסר לאחר זמן קצר. "אני ימני בדעותיי ולא מתבייש בזה", הוא מסביר. "הצבעתי ביבי בבחירות ואני תומך בו. ההתנשאות שאני מרגיש מהצד השמאלי של המפה הפוליטית, ששוטפים לאנשים את המוח, היא לא צודקת ולא נכונה. אני חושב שזה הפך להיות מגניב וקוּל לצחוק על ביבי, ולא נותנים לו את הקרדיט המגיע וזה לא פייר מה שעושים לו. הנושא הזה בער בי באותו יום, אז פרסמתי פוסט והורדתי אותו אחרי שעתיים, כי המנהל שלי התקשר ואמר שזה יכול לפגוע בפרנסה".

(צילום: משה נחמנוביץ')
(צילום: משה נחמנוביץ')

"עשיתי את שלי"

כאמור, הקסם מלווה את דין עוד מילדותו. כבר אז ויתר על משחקים ופעילויות עם בני גילו בשביל לעבוד כקוסם בימי הולדת ובאירועים. "בכסף שהייתי מרוויח רכשתי קסמים חדשים, וכל הזמן רציתי להתפתח בתחום", הוא מספר. "בזכות הקסמים תמיד הייתי גם הילד המקובל של בית הספר, כי כשאתה בן 10 ואתה יודע לעשות קסמים, זה שם אותך במרכז העניינים. אני יכול להגיד שאני גדלתי באזור הפחות מוצלח ביבנה, ותמיד יכולתי מבחירה להתגלגל למקומות אחרים, פחות טובים, אבל הקסמים שמרו עלי. רכזת השכבה עד היום מזכירה לי שבכיתה ח' נכנסתי אליה ואמרתי לה שאני מבזבז את הזמן שלי כאן. גם בצבא הייתי קוסם צבאי. זה היה שירות מעניין, אז לא היה לזה תקן בכלל. היום יש לכל מחזור תקן לשלושה קוסמים".

איך הגעת לקסמים בכלל?

"בגיל 7 הייתי באירוע משפחתי בארצות הברית, ודוד שלי הקוסם לקח אותי כחלק מהמופע שלו. עשיתי קסם לקהל של ילדים אמריקאים, ואז התאהבתי במקצוע. אני לא אשכח את הרגע הזה של התגובות שקיבלתי, הפנים ההמומות והקריאות הנדהמות. תשאלי כל אחד במקצוע למה הוא קוסם - זה בגלל הרגע הזה שאתה גורם לאנשים אחרים להתפעל ולהסתכל עלייך כאילו עשית משהו על־טבעי. זו תחושה ממכרת וממגנטת. אין משהו שעושה לי טוב בחיים כמו תגובות אחרי הופעה מוצלחת או סשן של קסמים לאנשים. וכמובן את כל זה אני עושה בידיעה שיש כאן טריק והסבר הגיוני, ועדיין מקבל תגובות של התפעלות".

נועה קירל, חזי דין, ברק שמיר (צילום: רועי קריאף)
נועה קירל, חזי דין, ברק שמיר (צילום: רועי קריאף)

מי היה מודל החיקוי שלך?

"דיוויד קופרפילד היה הגורו שלי, מבחינתי הוא מהאנשים ששינו את העולם והציבו רף גבוה. בשנות ה־80 להיות קוסם, כשאין לך שום דרך להגשים את החלום, זה פשוט השיג אדיר. ודווקא מהאין הזה, כשאין מי שידריך או ילמד אותך, אתה מתחיל להמציא ומנסה להיות יצירתי. זה לא כמו היום בעידן האינטרנט, שכל קסם שאתה רוצה ללמוד אתה מחפש בגוגל".

וגם מינפת את הקוסמות לזירה העסקית.

"כן, בכמה נישות שונות. אני משווק קופסאות קסמים למכירה בחנויות צעצועים, יש לי סדרה מוצלחת של מוצרים. במקביל אני הבעלים של חברת ההפקה דאפ תקשורת בע"מ, שמפיקה תכנים לטלוויזיה ולתוכניות שלי. בשנים האחרונות נכנסתי לתחום הפרסום והשיווק בעזרת קסמים: מעבירים תוכן דרך קסמים. אני עובד עם אל על, עם סופר־פארם ועם חברות ביטוח גדולות".

אפשר לסכם את זה כשנה הטובה בחייך?

"אחרי כל כך הרבה שנים, היום סוף־סוף הכל מתחבר: מהחתונה והזוגיות ועד ההכרה של הקהל והמופעים המלאים. אני רואה את אותות ההצלחה. אני לא אדם שנח על זרי הדפנה, ואני אמשיך לעבוד קשה. אבל אם מחר תבואי ותגידי לי 'זהו, זה נגמר, אין יותר טלוויזיה', אני אגיד 'תודה רבה, אני את שלי עשיתי' ואני אפנה את המקום לבאים אחריי. אני מודע לזה שהכל חולף, ובמקביל אני מחפש את הילד הבא שילמד את הצעדים שלי, והוא יהיה הדבר הבא".