סערת יהונתן גפן וההנחייה של השר אביגדור ליברמן לא להשמיע יותר את גפן בגל"צ למרות ועל אף עמדתו של היועמ"ש ממשיכה לעורר הדים. ליברמן לא חוזר מדבריו וממשיך ומחדד "יש חוק אחד שהוא מעל כולם וזה חוק השכל הישר. מי שמשווה בין מחבלת לבין גיבורות ישראל הוא עוכר ישראל".

אמנים ואנשי תקשורת מגיבים להשוואה שערך המשורר והסטיריקן בין הנערה הפלסטינית עאהד תמימי שסטרה לחיילי צהל לבין אנה פרנק וחנה סנש ובעיקר מתקשים לקבל את הנחייתו של ליברמן שפוגעת לטענתם בבסיס היסוד החשוב ביותר של הדמוקרטיה והוא חופש הביטוי וזכות האדם להביע את עצמו גם כזו שפוגעת בחשיבותה של המערכת המשפטית כששר הבטחון דחה את עמדתו של מנדלבליט שטען כי השר לא יכול להתערב בתכנים של התחנה הצבאית.

יהונתן גפן, אביגדור ליברמן |(צילום: נורמה הפקות, פלאש 90)
יהונתן גפן, אביגדור ליברמן |(צילום: נורמה הפקות, פלאש 90)


הפרשייה של ליברמן וגפן גם מחזירה אותנו חמישה חודשים לאחור לדרמה הגדולה שהתחוללה בין יוצרי הסרט "פוקסטרוט" בכיכובו של ליאור אשכנזי ושרת התרבות מירי רגב שגינתה בתוקף את התכנים של הסרט שלטענתה פגעו בשמו הטוב של צה"ל. ניקול ראידמן מקורבת לשר הבטחון ליברמן העדיפה להגיב במשפט קצר ונוקב: "אני תומכת בליברמן הוא צודק במיליון אחוז. אני כבר הייתי שוללת לו אזרחות"

ניקול ראידמן (צילום: אלכס ליפקין)
ניקול ראידמן (צילום: אלכס ליפקין)

הזמר יואב אליאסי, "הצל" שידוע בפעילותו הפוליטית ימנית מסר: "אני חושב שיהונתן גפן צריך להתבייש ההשוואה הזאת תלושה מהמציאות, הניתוק של האנשים האלו שקוראים לעצמם אנשי רוח ותרבות היא פשוט בלתי נתפסת. עקב התבטאויות העבר שלו ושל בנו אביב, כבר שום דבר אצלם לא מפתיע אותי. חשוב לי להגיד שאני נגד סתימת פיות ובכל זאת אני תומך בניסיון של שר הבטחון שלא צלח בסופו של דבר, להוריד את גפן מגלי צהל, כי בכל זאת מדובר בתחנה צבאית. יהונתן לא יכול מצד אחד לקרוא לפגיעה בחיילי צהל ולתמוך בפגיעה בהם ומצד שני לקוות ולצפות שימשיכו לשמוע אותו בתחנה של הצבא. חוץ מזה הוא זכאי לדעתו ורשאי להגיד אותה איפה שהוא רוצה לא הגיוני שזה יקרה דווקא בתחנה הצבאית. "

שירה מרגלית
שירה מרגלית

שירה מרגלית יו"ר אתר סלונה והמשנה לשעבר של מנכ"ל זכיינית רשת מסרה: "אני חושבת שההתבטאות של יהונתן גפן אינה במקומה בוודאי לא ההשוואה לחנה סנש ואנה פרנק שנרצחו בדם קר על ידי אויב אכזר בזמן מלחמה שעסקה בהשמדת עם. הנערה תמימי סטרה לחייל באקט פרובוקטיבי וקיבלה בתמורה יחס של כבוד מצידו בכך שלא נגרר לאלימות ולכן ההשוואה הזאת מקוממת ואינה במקומה. הן היו לוחמות אמיתיות שעשו דברים נועזים נגד עוולות שנגעו בגזע האנושי. עדיף שיהונתן יתמקד בכתיבת שירים אמיתיים".

יחד עם זאת גם את ליברמן תקפה מרגלית ומסרה: "אין לי ספק שהאמירה של ליברמן לא במקומה, לא משנה מה גפן אמר, גם אם מקבלים או לא, אני נגד כל מה שקשור בסתימת פיות וסכנה לחופש הביטוי באופן גורף, גם לימין וגם לשמאל וחופש הביטוי זה קודש הקודשים של הדמוקרטיה שנמצאת בסכנה ממשית בימים אלה בישראל, אין לסתום את פיו של אף אדם בוודאי לא של אומן, יוצר, ועיתונאי, סנקציות כאלה הן סכנה. הן אינן במקומם ואני חושבת ששר הביטחון טעה והוא צריך לחזור בו. וודאי שכל זה מצטרף לזה שהוא מצפצף על מה שקבע היועץ המשפטי שזה חלק מהפרסום ההולך וגדל של צד מסויים במפה שעסוק בכרסום המעמד המשפטי של ישראל. חבל ששר הבטחון מצטרף לחגיגה הזאת. הוא יכל להתנער מדבריו של גפן מבלי להנחות סנקציות כאלה ואחרות".

הצל (צילום: יח"צ)
הצל (צילום: יח"צ)

גם העיתונאי והיוצר גל אחובוסקי אוחז בדיעה דומה למרגלית בעקבות ההנחייה של השר מסר:" קצת נשבר הז.. מזה ששרי הממשלה הנוכחית חושבים שהמדינה שייכת לאימא שלהם. לא ליברמן ולא חנפנית השנה מירי רגב יקבעו מה מותר ומה אסור להשמיע ברדיו. ואם כבר מדברים על קווים אדומים שנחצו , אולי דגאי לדבר על חוק המרכולים וחוק הלאום שבדרך".

בועז בן ציון סוכנו של המשורר יהונתן גפן שמלווה אותו כבר שנים יצא נגד ההנחייה של השר ליברמן כשבמקביל לא היסס לחשוף כי דעתו של גפן שונה מעמדתו האישית ומסר: "כל אזרח ישראלי צריך לשאול את עצמו אם הוא מעדיף לחיות במדינה שבה משורר רשאי לכתוב את דעתו האישית, או במדינה שבה שר הביטחון רשאי להתערב בתכנים המשודרים בתחנה ציבורית". עוד הוסיף ואמר "לא צריך להסכים עם דבריו של יהונתן כדי להכיר בזכותו לומר אותם. גפן לא הסית או קרא לאלימות, אלא אמר את דעתו, גם אם זו אינה עולה בקנה אחד עם דעתו של השר ליברמן ולמען האמת גם עם דעתי שלי" בין התגובות ציפינו גם להתייחסות מצידו של הבן היוצר והאומן אביב גפן שנמצא בימים אלה בטור הופעות ברחבי אירופה והעדיף להתרכז בטור ולא להגיב לפרשייה.