מדינה שלמה הייתה מרותקת למסכים היום (שלישי) בשעות הצהריים בהצהרה הראשונה של החטופה יוכבד ליפשיץ מבית החולים איכילוב, לגופי התקשורת השונים בארץ ובעולם, שעות ספורות לאחר שחזרה מהשבי הלילה. 

בעקבות הדברים ששיתפה החטופה, סיפרה בין היתר כי חמאס התנהגו אליה בהומניטריות ועדינות, מה שהוביל לביקורת נוקבת על עוד טעות של המדינה, הממשלה, מערך ההסברה, והצבא שלא תידרכו את החטופה לפני הריאיון בהתאם להנחיות הצנזורה.  

סיקור ההצהרה של יוכבד ליפשיץ ב''סקיי ניוז'' (צילום: צילום מסך)
סיקור ההצהרה של יוכבד ליפשיץ ב''סקיי ניוז'' (צילום: צילום מסך)

שלל מבקרים, עיתונאים מובילים וגורמי בטחון שונים ביקרו את חוסר הפיקוח וכישלון המערכת שהובילה לעוד טעות גדולה בהסברה העולמית, שמצטרפת לשלל הטעויות הבלתי נגמרות של המדינה בנושא ההסברה מאז תחילת המלחמה. 

אל כל המבקרים הצטרפה גם הדוגמנית טיטי איינאו בביקורת נוקבת: ״באמת שאני לא מבינה, את הצורך לבוא ולראיין חטופות. מה אתם מצפים שיגידו לכם חלק מהחטופות? יש להם משפחות חטופים בתוך עזה. מה אתם מצפים שהם יבואו ויגידו שחמאס הרביצו לנו, חמאס אנסו אותנו, היכו אותנו? לא, הם לא יגידו את זה. אלה אנשים בטראומה. למה בכלל צריך לראיין אותם? הרי האנשים האלה, באו לישראל, רצחו נשים, תינוקות, אנסו. אז ברור איך הם התנהגו גם לחטופים שלנו״.

טיטי איינאו בביקורת חריפה נגד הריאיון של יוכבד ליפשיץ ששוחררה משבי החמאס (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
טיטי איינאו בביקורת חריפה נגד הריאיון של יוכבד ליפשיץ ששוחררה משבי החמאס (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

עוד הוסיפה הדוגמנית: ״למה לתת יד להסברה כל כך גרועה? אחר כך מתפרסם ברחבי העולם שחמאס הומניים״, וסיימה עם הדברים הבאים: ״תעזבו את האנשים האלה, תתנו להם לחזור הביתה למשפחות שלהם, הם עברו טראומה, הם לא צריכים להתראיין״.

כמו כן התייחסה איינאו לסגירת משרד ההסברה שכשל מתחילת פרוץ המלחמה ונסגר כידוע עם התפטרותה של גלית דיסטל. ״סגרו את משרד ההסברה והעבירו את התקציב ליישובי העוטף שזה מובן אבל אני לא מבינה, למה מדינת ישראל הפקירה את מערך ההסברה? המלחמה במדיה ובהסברה היא מאוד מאוד חשובה, בסוף דעת הקהל זה מה שנותן את הלגיטימציה לארה"ב לתת לנו גב, ולנו לפעול. תסגרו עוד משרדים, תעבירו תקציבים להסברה וגם לתושבי הדרום והצפון״, אמרה איינאו לגבי המצב במדינה. 

טיטי איינאו ליאנגה (צילום: שי פרנקו)
טיטי איינאו ליאנגה (צילום: שי פרנקו)