מאז פרוץ המלחמה, דבר אחד שידוע לכל הוא שההסברה הישראלית בעולם לא מתפקדת. בהיעדר גוף ממשלתי חזק שירתם למערכה, הפכו תושבי המדינה למסבירים הלאומיים בתפוצות כשבראשם ניצבים משפיעני הרשת. אותם כוכבים עם מאות אלפי עוקבים, שבימים כתיקונים מחלקים קודי קופון למותגים נחשקים, צבעו בשבועות האחרונים את עמודי האינסטגרם שלהם בחשיפת האמת המחרידה על הטבח הנוראי שבוצע כאן.

אתמול (רביעי), יצאה אל הדרום המדמם משלחת משפיעני רשת בחסות המדינה ובליוויו של חבר הכנסת דני דנון, במטרה להמשיך ולהפיץ לעולם את זוועות השואה שקרו כאן. בין המשפיענים נמנו דיאן שוורץ, אירה דולפין, אסיף אלקיים ואלה אייבינדר כשעל פניו, הסיטואציה נשמעת כמו יוזמה מבורכת, אלא שמהר מאוד התהפכו היוצרות.

משלחת המשפיענים לאזור הדרום  (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
משלחת המשפיענים לאזור הדרום (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

בתמונות שעלו לרשת, נראית חבורת המשפיענים מחויכת ועליזה בדרך לאזור מוכה האסון כאילו מדובר בנסיעה להשקה חגיגית. תמונה נוספת שעוררה זעם היא של הדוגמנית דיאן שוורץ אשר הצטלמה באזור ההרוס בעוטף עם שכפץ וקסדה, כשהתמונה מעוררת קונוטציה של הפקת אופנה ופחות של הזדהות סולידרית.

העיתונאית סיון כהן סבן צייצה בטוויטר את תמונת המשפיענים תחת הכיתוב: "סיור משפיענים לעוטף. אמיתי. ללא מילים. מר דני דנון, אם זאת ההסברה שאתה חושב שחסרה לנו, אנחנו בבעיה עוד יותר גדולה ממה שחשבתי".

גולשת אחרת התייחסה לתמונה של שוורץ כשכתבה: "נשים: נרצחו, נחטפו, נאנסו . דיאן שוורץ, איפה שכל זה קרה:" , ואילו גולש נוסף כתב בזעם: "להביא משפיענים עולמיים גם אם הם לא באירוע זה סבבה, להביא חבורת סתומות בשקל לשם, זו הזיה שמצטרפת לשלל ההזיות האחרות. ואחר כך מתלוננים על יוכבד ליפשיץ המדהימה".

גם אם מדובר היה במטרה חשובה ונעלה, נראה שגם הקהל לא התחבר למיזם השנוי במחלוקת שהותיר טעם מר.