- לפני כשנתיים דיווחה ליאורה בהסכמתו של יו״ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, כי הוא חלה בסרטן הלבלב ושכנגד כל הסיכויים החלים. לפני כשלושה חודשים נפרד יצחקי מבת זוגו בעשורים האחרונים, אפרת קסנטיני־חובב. יצחקי, שלא מפסיק להפתיע את סביבתו בכושר ההישרדות שלו, שבר את עצם הירך לפני כשלושה שבועות, עבר ניתוח ואיבד את ההכרה ל–42 שעות.
יצחקי, איך אתה מרגיש?
״אכן איבדתי את ההכרה ל־42 שעות. כרגע אני נמצא בשיקום באיכילוב״.

אביגדור יצחקי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אביגדור יצחקי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

- דיין, יעל דיין
מערכות יחסים אקזוטיות, מאבקי ירושה גדולים ופעילות ציבורית חשובה מאין כמותה. כיאה למשפחת האצולה הישראלית, גם חייה של יעל דיין, שהלכה לעולמה בשבת האחרונה, היו מרתקים במיוחד

השבוע הלכה לעולמה עוד אגדה למשפחת דיין, יעל דיין ז"ל, בתם של שר הביטחון המיתולוגי, משה דיין ז"ל, ואשתו לשעבר, רות ז"ל, ואחותם של אודי ואסי דיין, שנפטרה בגיל 85. לצד השבחים הבלתי נגמרים והמוצדקים על פעילותה הציבורית והפוליטית, כבת למשפחת האצולה הישראלית, היו שזורים בתולדות חייה של יעל גם סיפורים רומנטיים, מרתקים לא פחות, ואולי הרבה יותר. דיין נאבקה כל חייה כדי להגדיר עצמה בתוך המורשת הכבדה והמורכבת של משפחתה. היא ניסתה ליצור זהות עצמאית ולמצוא את מקומה הן במשפחה והן בחברה הישראלית.

הכל במטרה להתמודד עם הצל הכבד של אביה ועם הזיכרונות והכאב שליוו אותה כל חייה. במהלך חייה ניהלה דיין מספר מערכות יחסים עם גברים מבוגרים, שחלקם היו דמויות ציבוריות מפורסמות, והכל במקביל לפעילותה הרבה והמבורכת למען זכויות נשים, הקהילה הגאה ובני המיעוטים.

יעל דיין ומשה דיין בשנת 1979 (צילום: שמואל רחמני)
יעל דיין ומשה דיין בשנת 1979 (צילום: שמואל רחמני)

יעל דיין ואורי אבנרי
בשנת 1985 פרסם אורי אבנרי, העורך והבעלים המיתולוגי של שבועון "העולם הזה", הצהובון שהרבה לכתוב על המשפחה, מספר זיכרונות על הקשר בינו ובין דיין הבת. הקשר שלה איתו היה, לדבריו, חלק מהחיפוש שלה אחרי דמות אב ואהבה. אבנרי עצמו היה דמות ציבורית ידועה, והקשר ביניהם היה מורכב ורב־פנים. הוא תיאר כיצד יעל התיידדה עמו, והוא הבין את התשוקה שלה לחקור את העולם שבו היא חיה. היא רצתה להיות חלק מהעולם הפוליטי והחברתי שהקיף אותה, והקשר עם אבנרי היה חלק מהניסיון שלה למצוא את מקומה שם.

המפגש הראשון בין דיין לאבנרי התרחש ב־1953. יעל הייתה אז רק בת 14. אבנרי, שהיה מבוגר ממנה ב־16 שנים, תיאר את יעל כנערה עם תחכום ורגש, שהצליחה לעורר בו עניין וסקרנות. המפגש ביניהם לא היה מקרי, אלא נעשה ביוזמתה של יעל. אבנרי תיאר את הנערה דיין כבוגרת באופן יוצא דופן לגילה. "למרות גילה הצעיר", לדבריו, "הייתה בה מידה רבה של בגרות ושיקול דעת, אך גם פאתוס וילדותיות". אבנרי תיאר אותה כיתומה מבחינה רגשית, אף שאביה היה חי. הקשר שלה עם אביה, משה דיין, היה מורכב ומסובך. אבנרי תיאר כיצד יעל ניסתה להתיידד עם גנרל בריטי שהיה ראש משקיפי האו"ם ואף ניהלה רומן ממושך עם עיתונאי בריטי מבוגר ממנה בירושלים.

אבנרי תיאר גם ביקור בבית המשפחה של דיין בצהלה, שם נדהם לגלות את היחסים הקרים והמרוחקים בין בני המשפחה. הוא הבין את עומק הנתק בין משה דיין לילדיו ושם לב כיצד הבית המשפחתי היה מקום ריק מבחינה רגשית. יעל הציעה לאבנרי לקחת ספרים מהספרייה של אביה והבהירה לו שהאב מעולם לא קרא בהם. המחווה הזו, לדבריו, המחישה את הנתק הרגשי והפיזי בין יעל לאביה.

יעל דיין והבמאי היווני
בשנים 1959–1967, שהתה דיין ביוון והייתה בזוגיות עם הבמאי היווני מייקל קקויאניס, שנודע בזכות בימוי הסרט המפורסם, "זורבה היווני". גם הוא היה מבוגר ממנה בהרבה שנים. יעל אף הופיעה בתפקיד זעיר בסרט ועזרה בהפקתו.

יעל דיין, 1960 (צילום: הנס פין לע''מ)
יעל דיין, 1960 (צילום: הנס פין לע''מ)

יעל דיין ודב שיאון
חתונתה של יעל דיין הייתה אירוע שהשתתפה בו כל הצמרת המדינית והחברתית של מדינת ישראל. היא נישאה לתא"ל (במיל') דב שיאון ז"ל, שנפטר לפני כ־21 שנה, איש צבא שהיה מבוגר ממנה ב־19 שנה. השתתפו: השחקן היהודי־אמריקאי המפורסם, דני קיי, וגם פולה ודוד בן־גוריון. פולה אף עמדה ממש צמוד ליעל ודב שיאון בחופה, ובזמן שהרב גורן חיתן אותם שאלה את יעל שאלות כמו: "איפה תגורו?״, "כמה חדרים יש לכם?״ ועוד.

יעל דיין ואריק שרון
היומן שפרסמה יעל דיין על מלחמת ששת הימים - "יומן סיני", עורר סערה בביצת הברנז'ה, כאשר ב־1968 אשת החברה אלה שיף (גיסתו של המלונאי דוד שיף), התראיינה ל"העולם הזה" וטענה שיעל לא דייקה כשכתבה שהיא הייתה האישה היחידה באוגדה של האלוף אריק שרון שלחמה בסיני. שיף הזדעזעה, לדבריה, מחוסר הדיוק בדברים, כיוון ששירתה יחד עם יעל באותה אוגדה. שיף הייתה חברתו של אודי דיין וידידה קרובה של אסי דיין, וטענה שכל חלקה של דיין במאמץ המלחמתי היה להכין סנדוויצ'ים לשרון ולשמור עליו. שיף גם טענה שדיין העריצה את שרון בצורה עיוורת, אולם מעולם לא היו ביניהם יחסים רומנטיים.

יעל דיין מול רחל דיין
לאחר מותו של משה דיין, יעל נאלצה להתמודד עם מאבק משפטי קשה על ירושת אביה מול אשתו השנייה, רחל דיין. הקרב על הירושה חשף את הפצעים המשפחתיים העמוקים, הוסיף שכבה נוספת למורכבות חייה וגרר, כצפוי, הרבה תשומת לב ציבורית. רחל דיין נקלעה לקשיים כלכליים לאחר מות בעלה ולכן מכרה את האוסף הארכיאולוגי היקר שצבר משה דיין תמורת סכום גבוה. ילדיו של משה דיין לא קיבלו דבר.

יעל דיין (צילום: רמי זרגנר)
יעל דיין (צילום: רמי זרגנר)

הפרלמנט של דיין
חברות הנפש של דיין ליוו אותה עד רגעיה האחרונים. מדובר בדליה הוכברג, מנכ"לית "מרכז המרצים הישראלי", בסופרות אורלי קסטל־בלום וסביון ליברכט, בעמירה שגב ויש גם גבר: מוקי דגן.
הוכברג, חברתה הטובה ביותר של דיין ב־15 השנים האחרונות, נפרדת: "כל שבת בשעה 11:30 היינו מגיעות אליה ומדסקסות על המצב. יעל עמדה על זה שנאכל מהסרוויס המיוחד. היא אמרה שההזדמנות המיוחדת היא עכשיו. בדרך כלל נתנו ליעל את הכבוד לנהל את האסיפה ולהשמיע בפנינו את דעותיה. כל השנים הכרתי את פועלה למען החלשים, למען האחר, למען הלהט"ב ולמען השלום".

גם אחרי שחלה הרעה במצבה החברות לא עזבו אותה. "בדצמבר 2019 מחלתה החמירה מאוד, וכבר היה לה קשה לדבר", נזכרת הוכברג. "במשך השנים ראיתי איך לאט־לאט קיבלה את המצב שנכפה עליה - לחיות בלי קול. חשבתי שהיא לא תחזיק מעמד הרבה - אך טעיתי. בפיקוחה הצמוד של בתה רחלי, חייתה יעל עוד כמעט ארבע שנים מאז וזכתה לשמחות רבות במשפחה. היא הייתה חדה ומפוכחת כמעט עד הרגע האחרון. יודעת היטב מה קורה במדינה האהובה שלה, אך לא מסוגלת יותר לראות חדשות בטלוויזיה".

יעל דיין (צילום: יוסי אלוני)
יעל דיין (צילום: יוסי אלוני)