עולם האופנה עובר סערה גדולה בימים האחרונים בעקבות קמפיין שנוי מאוד במחלוקת של בית האופנה Balenciaga שעלה לאוויר ביום שישי שעבר. הקמפיין שאמור היה לקדם מכירות לקראת תקופת החגים בארצות הברית, מציג ילדות קטנות מחזיקות תיקים דמויי בובות דובונים פרוותיים, כביכול קמפיין תמים ונורמלי לכל הדעות, אלא שהבובות המדוברות מאובזרות בפריטי BDSM כשברקע גם כוסות אלכוהול.

העולם כמובן הזדעק על כך שבית האופנה מציג פורנוגרפיית ילדים בתור קמפיין קידומי והתגובות הנחרדות לא איחרו להגיע. בית האופנה ניסה להתנצל אבל זה היה מאוחר מדי כשאפילו קים קרדשיאן שמשמשת בתור הפרזנטורית הלא רשמית של המותג השנה האחרונה יצאה נגדם, וכל זה חודש בלבד אחרי שהחברה עצמה הוציאה הודעת גינוי נגד קניה ווסט בטענה שהם "לא מוכנים לעבוד עם אדם בעל השקפות עולם גזעניות ורעילות".

התגובה של קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
התגובה של קים קרדשיאן (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

אז הקמפיין המדובר אכן מחריד ולא היה צריך להצטלם מלכתחילה, אבל TMI החליטו לצאת לבדוק האם מדובר בקמפיין הכי מזעזע שבית אופנה כלשהו החליט לפרסם, וגילו שלפני עידן ה-Me Too, עולם האופנה לא בחל באמצעים כדי לקדם את עצמו, גם אם מדובר בהצגת סמים, החפצת נשים ואפילו שימוש באביזרים המשמשים להוצאה להורג.

קמפיין Dolce & Gabanna מציג – אישה אחת ומעליה חמישה גברים
קשה לתפוס היום שחברה כלשהי תפרסם תמונה כזאת במטרה למכור, אבל בשנת 2007 כשהשיח היה שונה לחלוטין, פרסם המותג האיטלקי תמונה בה רוכנת דוגמנית על הרצפה כשמעליה גבר עירום וסביבו לא פחות מעוד ארבעה גברים, חלקם גם הם ללא חולצה. המטרה אגב היתה בכלל לקדם את השמלה שהדוגמנית לובשת, כן?

View this post on Instagram

A post shared by @shock.advertising

Tom Ford משיקים בושם לגבר – בתוך איבר מין נשי
עוד מבית היוצר של שנת 2007, Tom Ford משיקים בושם חדש המיועד לגבר, והסלוגן של הקמפיין בפשטות-  "Fragrance for the man" (ניחוח לגבר). בית האופנה החליט שכדי לקדם בושם גברי, זה יהיה רעיון טוב למקם אותו בתוך איברי מין נשיים, בתמונות שהתנוססו על שלטי חוצות בכל העולם. 

"תהיה טיפש" – Diesel משכנעים נשים להצטלם בעירום 
קמפיין של דיזל משנת 2011 יצא במטרה לשווק את הג'ינסים האייקונים של החברה. הסלוגן של הקמפיין היה "תהיה טיפש" והציג דוגמניות שמצלמות את איברי המין שלהן בתור "מחווה אמיצה", תחת הכיתוב: "לחכמים אולי יש מוח, אבל אין להם אומץ". הקמפיין עורר הדים עד שאפילו נאסר לפרסום על ידי רשויות בריטניה.

Sisley מקדמים דוגמניות שצורכות קוקאין
2007 היתה שנה מאוד גבולית כנראה, כי גם המותג הצרפתי Sisley החליט להצטרף לטרנד הקמפיינים ההזויים ביותר, והפעם: 2 דוגמניות שמקדמות שמלה של המותג. איך הן עושות זאת? השמלה הונחה על השולחן כך שהכתפיות שלה נראות כמו שורות של קוקאין ואליהן רוכנות הדוגמניות במטרה לצרוך אותן. 

View this post on Instagram

A post shared by @shock.advertising

עוד מ-sisley – דוגמנית שחולבת פרה
עוד מבית המותג הפרובוקטיבי – כמה שנים לפני פרסומת הקוקאין הידועה לשמצה, שחררה החברה בשנת 2001 קמפיין נוסף בו נראית דוגמנית שותה חלב פרה, הישר מתוך עטיניה. את הקמפיין הביזארי צילם טרי ריצ'רדסון שנחשב לצלם פרובוקטיבי ומבוקש מאוד שצילם בין היתר גם את ריהאנה וביונסה, עד שהגיעה מהפכת המי טו אז החלו לזרום תלונות על התנהגותו הפוגענית כלפי נשים.

United Colors Of Benetton מציגים – הפקת אופנה של כיסא עינויים 
בשנת 1992 יצא המותג בקמפיין ששילב בתוכו מחאה נגד עונשי המוות שחקוקים בארצות הברית. הקמפיין היה כל כך נוקב, שבמודעה שפורסמה, הציגה החברה את הכיסא החשמלי הידוע לשמצה שהיה משמש את הרשויות להוצאה להורג ולצידו לוגו החברה. הקמפיין עורר הדים וזעזוע עד שכמעט ולא ניתן למצוא אותו באינטרנט.