"אדידס לא סובלת אנטישמיות וכל סוג אחר של דברי שטנה. ההערות והפעולות האחרונות של Ye היו בלתי מקובלות, שונאות ומסוכנות, והן מפרות את ערכי החברה של גיוון והכלה, כבוד הדדי והגינות".

בהודעה הזו שהוציאה החברה באופן רשמי ביום שבת, הגיע לסיומו אחד משיתופי הפעולה הרווחיים והמפורסמים ביותר בהיסטוריה של עולם האופנה. אחרי לחצים מאסיביים מצד ארגוני זכויות אדם וגולשים בכל פלטפורמות המדיה החברתית, נכנעה גם ענקית הספורט הגרמנית והחליטה לוותר על ליין הנעליים וההלבשה YEEZI של קניה ווסט שהכניס לחברה סכום שנתי של כ-2 מיליארד דולר שמהווים כמעט כ-10% מההכנסות השנתיות שלהם בעולם.

זה כנראה המסמר האחרון בארון הקבורה של הראפר שבנה קריירה מפרובוקציות ואמירות שנויות במחלוקות, אמירות שבדרך כלל רק העלו את המניות שלו אצל הקהל והמפרסמים, רק שהפעם זה הלך צעד אחד רחוק מדי וגם הוליווד המופרעת נחרדה למראה הציוץ האחרון שלו – קניה קרא להרוג יהודים

קרא להרג יהודים. קניה ווסט (צילום: MEGA gettyimages)
קרא להרג יהודים. קניה ווסט (צילום: MEGA gettyimages)

בזה אחר זה הודיעו בחודש האחרון כל המותגים והחברות שעובדות עם הראפר שהן מגנות בתוקף את ההתנהגות שלו ומנתקות מגע באופן מיידי. גם חבריו ההוליוודים יצאו בקריאות גנאי והודיעו שהפעם אדון ייזי הלך רחוק מדי. ברגע אחד הוליווד ביטלה את אחד האנשים הכי מפורסמים בפלנטה. אז מה הוביל אותו לשם?

טיילור סוויפט – השיימינג הויראלי הראשון בהיסטוריה 
אולי בכלל כדאי לחזור ממש להתחלה. בשנת 2009, טיילור סוויפט, אז זמרת מתחילה בת 19 זכתה בטקס ה-MTV בפרס "הקליפ הטוב ביותר בשנה". כולם זוכרים מה קרה באותו רגע היסטורי בו פרץ קניה לבמה ועשה לה כנראה את השיימינג הויראלי הראשון בעידן הנוכחי- צרח בקולי קולות שהקליפ שלה לא היה טוב כמו של ביונסה. המלחמה עם סוויפט לא נגמרה כי בשנת 2018 שחרר הראפר את השיר "famous" בו מופיעה דמותה של סוויפט עירומה במיטתו כשברקע הוא שר את המילים I feel like me and Taylor might still have sex / Why? I made that bitch famous". אז עוד הוליווד ויתרה לו בשם האמנות אבל מאותו רגע, המדרון היה חלקלק מדי.

היטלר, ציוצים מופרכים ותמיכה בעברייני מין מורשעים 
מאז שהתפרסם, נתן ווסט לא מעט ראיונות ביזאריים שצוטטו ברחבי העולם. בעוד כוכבים בסדר גודל כמו שלו נוהגים להצטייד בצבא של יח"צ סביבם, הראפר בחר לומר את שעל ליבו בלי לסנן יותר מדי. בריאיון לרולינג סטון סיפר כי הוא משווה את עצמו לישו וטען שכשהוא הולך ברחוב "אנשים מסתכלים עליו כאילו היה היטלר". בריאיון אחר טען שהארייט טאבמן (פעילת זכויות אדם אפרו אמריקאית שהצליחה להשתחרר מעבדות והקדישה את חייה לעזור אנשים שחורים להשתחרר גם הם מעבדות) כלל "לא שחררה עבדים, היא רק עזרה להם לעבור לעבוד עבור אנשים לבנים אחרים".

אבל יותר מכל, שום דבר לא הכין את העולם לרגע בו ווסט יגלה את הטוויטר- המקום בו ידע לשחרר רסן בלי מעצורים. רק לשם ההדגמה – בציוץ אחד טען כי העבדות בארצות הברית היתה בחירה, בציוץ אחר טען שביל קוסבי אשר הורשע באונס ותקיפה ומינית, חף מפשע. גם הזמר אר קלי שנידון ל-30 שנות מאסר על פדופיליה קיבל את תמיכתו כשביקש שלמרות כתבי האישום נגד קלי, אנחנו צריכים להמשיך לשמוע את המוזיקה שלו. אם זה לא מספיק, קצת לאחר מותה של המלכה אליזבת' השניה, פרסם בטיימינג הכי גרוע שיכל לבקש - "לונדון אני יודע איך אתם מרגישים, גם אני איבדתי את המלכה שלי", כשהוא מתייחס לאקסית קים קרדשיאן

לונדון אני יודע איך אתם מרגישים. איבדתי גם את המלכה שלי (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
לונדון אני יודע איך אתם מרגישים. איבדתי גם את המלכה שלי (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

הגירושים ששינו הכל וההסתה לאלימות
וכאן נכנסת לתמונה האישה ששינתה הכל, הגרושה המפורסמת מדי קים קרדשיאן. מאז שהשניים פיצלו כוחות בינואר 2021, נדמה שווסט לא הצליח להתאושש והמצב שלו הלך והתדרדר. עוד לפני הפרידה המתוקשרת, הוא דאג לעלות למתקפה נגדה ונגד משפחתה כשטען בטוויטר שקרדשיאן ואימה קריס ג'נר מנסות להכניס אותו למוסד סגור, אחר כך כתב שיעשה הכל כדי שביתו נורת' לא תופיע על שער פלייבוי כמו אימה ושהוא לא ייתן לקים למכור קלטת סקס של ביתם לעולם. 

קרדשיאן עוד ניסתה תחילה לשדר אחדות וטענה כי היא תומכת בבעלה ובהתמודדות הנפש שלו (מאובחן עם הפרעת אישיות דו קוטבית), אלא שאז הגיעה ההכרזה הרשמית על גירושים וווסט איבד עשתונות. בנובמבר 2021 הכריזה קרדשיאן שהיא בזוגיות חדשה עם הקומיקאי פיט דיווידסון וקניה יצא נגדו באמירות ומעשים קשים. תחילה הוא פנה למקום שהוא הכי אוהב – הרשתות החברתיות, שם דאג לשסות את מעריציו בדיווידסון כשטען שהקומיקאי התמוטט נפשית ונחשב לאדם לא יציב, אחר כן טען שהוא יגרור את קרדשיאן להשתמש בסמים כי מדובר במכור לשעבר וכמובן שלא שכח לציין שהוא האשם הבלעדי בפרידה שלו ושל קים. אולם יותר מכל בלט קליפ אחד ששחרר בו הוא נראה קובר את גופתו של דיווידסון ועורף את ראשו. מאותו רגע עלתה גם קים למתקפה ושחררה הצהרה בה אמרה שהיא מפחדת על המקום החשוך אליו הולך ווסט ושדברי ההסתה שלו עוד יעלו בחיי אדם.

מאז הגירושים עברו כמעט שנתיים וציוצים רבים זרמו בנהר, כשקניה נכנס ללופ אלים ומתמשך בו הוא כותב על בסיס שבועי כמה הוא מתגעגע לגרושתו ומיד לאחר מכן כמה היא מרחיקה אותו מילדיו ולא נותנת לו לראות אותם. רק בחודש שעבר צייץ שהיא "חטפה את ביתם המשותפת שיקגו" כשלטענתו הוא לא הוזמן ליום הולדתה. זה כבר היה יותר מדי, כי משפחת קרדשיאן עלתה למתקפה והאחות קלואי פרסמה הבהרה בה אמרה שמדובר בשקרים והראפר בעצמו ביקש לחגוג ימי הולדת בנפרד. 

קלואי קרדשיאן נגד קניה ווסט (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
קלואי קרדשיאן נגד קניה ווסט (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

אנטישמיות, White lives matter , התנערות המפרסמים וההפסדים העצומים 
לרגע אחד היה נדמה שהעולם כבר הפך אדיש לגחמות של ווסט. בשנה האחרונה כותרות על ציוצים בעייתיים וריבים מתוקשרים עם כל דבר שזז בערך כבר הפכו לעניין שבשגרה ונהיו לעוד תוכן שגרתי שממלא חורים באתרי הבידור השונים. רק שאז הגיע שבוע האופנה בפריז בחודש ספטמבר האחרון, והראפר נתן את יריית הפתיחה למה שנראה כמו סוף הקריירה שלו.

בתצוגה שעיצב למותג שלו YEEZI, הוא וחלק מהדוגמנים שלו הציגו לראווה חולצה עם הכיתוב "white lives matter" כרפרנס עוקצני לתנועת black lives matter שנוצרה במטרה לעורר מודעות לחיי אדם שחורים ברחבי העולם. הביקורות לאחר התצוגה היו חריגות ורבים שייכו אותו לארגונים ימניים קיצוניים ואף ניאו נאציים. גם מותגי העל והחברות הגדולות שעובדות איתו החלו להביע חשש למעשיו כשברקע לחץ מאסיבי מצד הקהל להתנער ממנו בהקדם. ווסט כמו תמיד לא הבין את חומרת מעשיו והמשיך לירות לכל כיוון בטענה שאף אחד לא מבין את האמנות שלו, עד שהגיע הציוץ האחרון, ממנו כבר לא היתה דרך חזרה. 

מוקדם יותר החודש, פרסם ווסט את הציוץ הבא: "im gonna do death con 3 on jewish people". המונח "death con 3" מתייחס למצב כוננות תקיפה מלחמתית בצבא ארצות הברית. טוויטר מיהרו להסיר את הציוץ אבל זה כבר היה מאוחר מדי עבורו. חברות מטא וטוויטר הודיעו בהקדם שהן משעות את הפעילות שלו ברשתות שלהם ומשם החלה מפולת השלגים הגדולה.

בזה אחר זה הודיעו כל החברות שעובדות ווסט שהן מנתקות קשר בהקדם. חברת GAP שחתמה עם הזמר ביוני 2020 חוזה לעשר שנים על מנת שייצר עבורם קולקציות, הוציאה מייל פנימי בתוך החברה והודיעה על ניתוק הקשר איתו. בהמשך הם גם משכו את כל הקולקציות שלו שנמצאות בחנויות ואף סגרו את אתר המכירות שלו. מותג העל בלנסיאגה שעובד עימו צמוד הודיע השבוע גם הוא שלא יעבוד יותר עם ווסט לאחר אמירותיו הקשות וזאת למרות שהוא נחשב חבר נפש של המנהל הקריאייטיבי של המותג, דמנה גבסליה. מקורות למגזין VOGUE שנחשב לתנ"ך של עולם האופנה סיפרו שהנהלת המגזין קיבלה החלטה שהם לא עובדים עם אנשים גזענים, מפורסמים ככל שיהיו, וחתכו גם הם את החבל. וזה לא נגמר רק במותגי קוטור ומגזיני אופנה. סוכנות הטאלנטים CAA שמייצגת אותו ומשרד עורכי הדין הגדול Cohen Clair Lans Greifer Thorpe & Rottenstreich שמלווה אותו מאז גירושיו מקרדשיאן הודיעו שהם לא רואים עין בעין עם מחשבותיו ודעותיו של הזמר וכי אין בכוונתם להמשיך לייצג אדם כזה.

אחר כך הגיע אחד הבנקים הגדולים ביותר בארצות הברית JPmorgan שהצהיר כי הוא מפסיק לנהל את נכסיו, ולבסוף הגיעה החותמת הרשמית מחברת אדידס איתה היה מזוהה יותר מכל ב-6 השנים האחרונות.

בהינף יד ביטלה אמריקה את קניה ווסט והצהירה שמבחינתה אין בעולם מקום לגזענות. גם הסלבס לא נותרו אדישים ופתחו בקמפיין בו הם תומכים בעם היהודי כשהנוקאאוט הרשמי הגיע מצד משפחת קרדשיאן – כל בנות המשפחה כולל קים הצטרפו למאבק והפנו גב למי שהיה עד לא מזמן חבר משפחה שלהן. 

ומה עם מספרים? ווסט בעצמו הודה שהפסיד כבר כ-2 מיליארד דולר מהמצב הנוכחי והמספרים סביר להניח, ימשיכו לטפס. ביום חמישי נודע שבניסיון נואש לשיקום התדמית שלו, הוא פנה לחברת סקצ'רס כדי לנסות לסגור עסקה חדשה אבל נזרק מכל המדרגות. גם מבחינת רשימות העושר היוקרתיות יש שינוי דרמטי והשבוע פורסם שריהאנה עקפה את הראפר והפכה לזמרת העשירה ביותר בעולם כשהיא מדיחה את האדון הפרובוקטור מהמקום הראשון.

לקניה ווסט כבר שני עשורים של עשיה מוצלחת וככל הנראה, לא ניתן להתווכח על הכישרון המוזיקלי והאופנתי שלו. אולם השבוע האחרון הביא איתו בשורה חדשה ומעודדת מכיוון הוליווד – לא משנה כמה מוצלח או מפורסם אתה, לא משנה כמה עוקבים יש לך וכמה כוח השפעה אתה מביא איתך, יש קווים שלא חוצים, ואנטישמיות היא לא קו. אנטישמיות זה קיר אדום, ענק ומסוכן שאסור לתת לו מקום בשום פלטפורמה. 

אולי לפחות עד המבצע הצבאי הבא שיקים עלינו את הכוכבים שממהרים לשכוח, אפשר לנסות להסתפק בשבוע האחרון, השבוע בו העולם הפנה עורף לאדם גזען וחשוך עם שיגעון גדלות והודיע – I support my Jewish friends and the Jewish people.

View this post on Instagram

A post shared by @amyschumer